@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00240724,
 author = {田中, 仁 and 保木, 邦仁 and Jin, Tanaka and Kunihito, Hoki},
 book = {ゲームプログラミングワークショップ2024論文集},
 month = {Nov},
 note = {ラブレターは不完全情報ゲームであり,ゲーム木の規模が大きいため,最適戦略を求めるのは困難である.そこで本研究では,ルールを簡略化した「兵士ランダム宣言ラブレター」, 92 個の部分ゲームへの分割および必勝必敗判定を用いてこれの規模を縮小し,CFR(counterfactual regret minimization)アルゴリズムを使用して ϵ 均衡を計算し,搾取量が 10^(-3) まで減少したことを確認した.さらに,元のルールにおいて搾取量を評価した結果 0.1 程度であることが判明した.また,兵士のランダム宣言確率を改善することで性能劣化を緩和できることが明らかとなった.著者らの知る限りにおいて,本研究は,2 人でプレイするラブレターの行動戦略に対し搾取量を評価した初めての事例である., Love Letter is an imperfect information game, and the large size of the game tree makes it difficult to find an optimal strategy. In this study, we reduced the size of game by using a simplified rule (random dicision soldiors), a game division into 92 subgames, and detection of win/lose choices, and found the ϵ equilibrium by using the counterfactual regret minimization (CFR) algorithm and confirmed that the exploitability was reduced to 10^(−3). Furthermore, we evaluated the amount of exploitability in the original rule and found it to be about 0.1. Also, it was found that the performance degradation can be reduced by improving the random dicision probabilities of soldiors. To the best of the authors’ knowledge, this is the first case where the exploitability was evaluated for a two-player love letter behavior strategy combination.},
 pages = {40--47},
 publisher = {情報処理学会},
 title = {カードゲーム「ラブレター」の 2人プレイの最適戦略の探究},
 volume = {2024},
 year = {2024}
}