@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00240645,
 author = {岡田, 万実 and 関口, 和巳 and 進士, 多佳子 and 川上, 智 and 小林, 篤史 and 粟飯原, 萌 and 喜内, 瞭 and 古市, 昌一 and Mami, Okada and Kazumi, Sekiguchi and Takako, Sinzi and Satoru, Kawakami and Atsushi, Kobayashi and Megumi, Aibara and Akira, Kinai and Masakazu, Furuichi},
 book = {ワークショップ2024 (CN Workshop 2024) 論文集},
 month = {Nov},
 note = {ソーシャルネットワークサービス(以下 SNS と呼ぶ)は,その普及とともに利用者数が増加し,マーケティングにおいても重要なメディアとなっている.SNS では,プラットフォーム提供者が設置したアルゴリズムによって消費者は自身の興味に合った情報を容易に取得できる.この仕組みを活用した SNS マーケティングは,特定の消費者に対して商品情報を拡散できる点で効果的である一方,フィルターバブルによって消費者の興味ある情報しか届かないため,消費者の思考が偏る可能性がある.このような状態を回避するためには,消費者自身が多様な視点からの情報を積極的に取得する必要がある.また,発信者側としては,特定の商品に興味を持つ消費者に対して多様な角度からの情報を発信し,消費者が様々な商品への選択肢を持った上で発信者の商品に興味を持つような情報の発信と拡散手法を見つける必要がある.本研究は,SNS における情報の発信や拡散がどのように消費者に影響を与えるかについてモデル化する手法を提案し,モデル化例を示す.モデル化によって SNS マーケティングの作用についての理解を深め,より効果的に SNS マーケティングを利活用するため必要な発信情報と発信手段を提供することを目指している.本モデル化手法の特徴は,消費者側の行動を Fault Tree Analysis(FTA)の手法を用い,発信者側を Attack Tree Analysis(ATA)の手法を用いている点である.本稿では,提案手法を示した後に代表的な SNS マーケティングの手法を例としてモデル化した結果を示し,本モデルの有効性を今後実際の SNS マーケティングに適用して実験するための手法について述べる., With the spread of social networking services (SNS), the number of SNS users has increased, and SNS has become an important medium for marketing. On SNS, consumers can easily obtain information that matches their interests through algorithms set up by the platform provider. While SNS marketing that utilizes this mechanism is effective, it is possible that consumers' thinking will become biased because they are given biased information due to the filter bubble. In order to avoid this situat ion, consumers themselves need to actively acquire a wide range of information. In addition, on the sender side, it is necessary to find a method of sending and spreading information that will allow consumers who are interested in a particular product to have a variety of options and become interested in the company's product. This research aims to provide the information and tools necessary to deepen understanding of SNS marketing and to utilize it more effectively by proposing a method for modeling how the dissemination and diffusion of information on SNS affects consumers, and by presenting examples of modeling. This modeling method is characterized by the fact that it uses the Fault Tree Analysis (FTA) method to model consumer behavior and the Attack Tree Analysis (ATA) method to model the behavior of the sender. In this paper, after presenting the proposed method, we show the results of modeling a typical SNS marketing method as an example and then discuss the method for applying the model to actual SNS marketing in the future and conducting experiments.},
 pages = {102--107},
 publisher = {情報処理学会},
 title = {SNSマーケティングにおける情報の発信・拡散及び影響のモデル化法},
 volume = {2024},
 year = {2024}
}