WEKO3
アイテム
攻撃評価ライブラリを用いた複合的攻撃の再現について
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/240457
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/24045793e0efe4-f0f2-4b59-a2ef-856f7970dda5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]()
2026年10月29日からダウンロード可能です。
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Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
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非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, ITS:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||||
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公開日 | 2024-10-29 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 攻撃評価ライブラリを用いた複合的攻撃の再現について | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | Reproduction of combined attacks using attack evaluation libraries | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | WiPセッション3 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||
資源タイプ | technical report | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
長崎県立大学大学院地域創生研究科情報工学専攻 | ||||||||||
著者所属 | ||||||||||
長崎県立大学大学院地域創生研究科情報工学専攻 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
University of Nagasaki | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
University of Nagasaki | ||||||||||
著者名 |
儀満, 政寿
× 儀満, 政寿
× 小林, 信博
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著者名(英) |
Seiju, Gima
× Seiju, Gima
× Nobuhiro, Kobayashi
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論文抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 自動車への搭載が進む自動運転技術では,LiDAR やカメラ,レーダなど様々なセンサを用いることで車両の周囲の状況を把握している.特に,他車や歩行者との距離を測る LiDAR をはじめとした測距センサからの情報は,自動運転車が安全に走行するために非常に重要である.一方で,LiDAR に対する誤った距離を出力させる距離偽装攻撃が複数確認されている.個々の攻撃に対しては,検知手法がそれぞれ提案されているものの,複数種類の攻撃を組み合わせた複合的攻撃による影響の検証も,自動運転車の安全性向上のためには必要と考えられる.そこで,本研究では,自動運転車の安全性向上を目的として,複合的攻撃により事故が引き起こされ得るシナリオを策定し,このシナリオを基に攻撃評価ライブラリを用いて複合的攻撃の再現を行うシミュレーション環境を一部構築するとともに,攻撃シナリオの一部評価を通じて有効性を確認した. | |||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | Autonomous driving technology, which is increasingly being installed in vehicles, uses various sensors such as LiDAR, cameras and radar to monitor the vehicle's surroundings. In particular, information from distance measurement sensors such as LiDAR, which measures the distance to other vehicles and pedestrians, is very important for the safe operation of Autonomous Vehicles. On the other hand, several distance spoofing attacks have been identified that output incorrect distances to LiDAR. Although detection methods have been proposed for each of these attacks, verification of the impact of combined attacks is also considered necessary to improve the safety of Autonomous Vehicles. Therefore, in this study, with the aim of improving the safety of automated vehicles, a scenario in which an accident could be caused by a combined attack was developed, and based on this scenario, a simulation environment was partially constructed to reproduce the combined attack using an attack evaluation library, and a part of the attack scenario was evaluated. | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11515904 | |||||||||
書誌情報 |
研究報告高度交通システムとスマートコミュニティ(ITS) 巻 2024-ITS-99, 号 11, p. 1-6, 発行日 2024-10-29 |
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ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2188-8965 | |||||||||
Notice | ||||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||||
出版者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 情報処理学会 |