| Item type |
Trans(1) |
| 公開日 |
2024-10-15 |
| タイトル |
|
|
タイトル |
信州大学全学必修科目「データサイエンスリテラシー」の開講とその成果 |
| タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Shinshu University's Required Course “Data Science Literacy” and Its Outcomes |
| 言語 |
|
|
言語 |
jpn |
| キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[特集号投稿論文] データサイエンス, リテラシーレベル, 数理・データサイエンス・AI教育プログラム認定制度(MDASH), オンデマンド授業, 高大接続 |
| 資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
| 著者所属 |
|
|
|
信州大学全学教育センター |
| 著者所属 |
|
|
|
信州大学全学教育センター |
| 著者所属 |
|
|
|
信州大学全学教育センター |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Center for General Education, Shinshu University |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Center for General Education, Shinshu University |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Center for General Education, Shinshu University |
| 著者名 |
平井, 佑樹
鈴木, 治郎
太田家, 健佑
|
| 著者名(英) |
Yuki, Hirai
Jiro, Suzuki
Kensuke, Ohtake
|
| 論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
信州大学では2023年度から学部1年生を対象とした全学必修科目「データサイエンスリテラシー」を完全オンデマンド授業として開講している.また,この科目の運営を担当する全学教育センターでは,データサイエンスに関する複数の選択科目を開講し,信州大学のすべての1年生が文部科学省の定めるリテラシーレベルの素養を獲得できるような教育体制を整備している.この教育プログラムは2023年8月に数理・データサイエンス・AI教育プログラム認定制度(MDASH)リテラシーレベルの認定を受けた.本研究の目的は,この教育プログラムの修了に必要なデータサイエンスリテラシー開講の成果を明らかにし,科目運営に関する今後の課題を洗い出すことである.2023年度前期前半の実施において明らかになった成果は次の3つである:(1)約92%の履修者が初回の履修において単位を修得したこと,(2)オンデマンド実施に関する好意的な意見が得られ,知識獲得が履修者の主な学修成果となったこと,(3)データサイエンスの重要性に関する認識がデータサイエンスリテラシーの受講前と受講後で大きく変わる可能性があること.また,今後の課題は次の3つである:(1)小テスト受験や課題提出の徹底,(2)2025年度以降の入学者への対応,(3)学習方法の指導. |
| 論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Since FY2023, Shinshu University has been offering a required course “Data Science Literacy” for the first-year undergraduate students of the university as a completely on-demand course. In addition, Center for General Education, which manages this course, offers several elective courses related to data science, and educates all the first-year students to acquire literacy-level accomplishments in data science. In August 2023, it was certified as an accredited program for mathematical, data science, and AI education programs (MDASH) at the literacy level by Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT). The purpose of this study is to identify outcomes of Data Science Literacy, which is designated as the requirement for the completion of this educational program, and identify future issues related to the course management. The following three outcomes were revealed in the first quarter of FY2023: (1) About 92% of the students earned the credits on their first try, (2) Positive opinions from the students about the on-demand program were obtained, and knowledge acquisition was the main learning outcome of the students, and (3) The students' recognition of the importance of data science may change significantly before and after the course. In addition, the following three issues to be addressed in the future have been identified: (1) ensuring that students take mini-tests and submit assignments, (2) upgrading the course contents according to the characteristics of students entering in FY2025 onwards, and (3) providing guidance to students on how to learn. |
| 書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12894091 |
| 書誌情報 |
情報処理学会論文誌デジタルプラクティス(TDP)
巻 5,
号 4,
p. 11-23,
発行日 2024-10-15
|
| ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2435-6484 |
| 出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |