ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. コンピュータと教育(CE)
  3. 2024
  4. 2024-CE-176

情報セキュリティ教育における公開鍵認証に関する事例学習の効果分析

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/239741
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/239741
01435443-2f94-4ccb-b729-5b092160a76b
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-CE24176005.pdf IPSJ-CE24176005.pdf (754.7 kB)
 2026年9月28日からダウンロード可能です。
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, CE:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2024-09-28
タイトル
タイトル 情報セキュリティ教育における公開鍵認証に関する事例学習の効果分析
タイトル
言語 en
タイトル Effect Analysis of Case-Based Learning on Public Key Authentication in Information Security Education
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 一般セッション(2)
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
北陸大学
著者所属(英)
en
Hokuriku University
著者名 鈴木, 大助

× 鈴木, 大助

鈴木, 大助

Search repository
著者名(英) Daisuke, Suzuki

× Daisuke, Suzuki

en Daisuke, Suzuki

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究の目的は,情報セキュリティについて学ぶ授業の一環として,身近で活用されている公開鍵認証の事例に関する学習を取り入れることによって,暗号と認証に対する興味を喚起できるか,また理解を促進できるか,実践を通じてその効果を検証することである.公開鍵暗号と公開鍵認証について学習した後,事例 1eKYC,事例 2 暗号資産,事例 3 インターネット投票の 3 つの事例を提示する.受講生は 3 つの事例のうちから任意のひとつを選び,その事例に関する 4 つの設問に解答する形式でレポートを作成する.授業の事前と事後に,到達目標に関する自己評価,理解度確認テスト,事例学習に関する評価を実施し,さらに,期末に追跡テストを実施して,教育効果を評価した.公開鍵暗号・ディジタル署名・公開鍵認証の概要を説明する観点および公開鍵認証が利用されている社会事例を挙げて自分の意見を述べる観点で受講生の自己評価が向上した.また,理解度確認テストにおいて,統計的に有意な得点の向上が見られた.ただし,選択した事例によって得点の向上に差異が見られた.75% 以上の受講生が,事例学習を通じて暗号と認証に対する興味が深まったと回答している.本事例学習は暗号と認証に関する理解の促進と興味の喚起に確かな効果をもたらすと言える.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The aim of this study is to investigate the effectiveness of incorporating real-life examples of public key authentication into an information security course in stimulating interest and enhancing understanding of cryptography and authentication. After learning about public key cryptography and public key authentication, three cases are presented: Case 1 - eKYC, Case 2 - Crypto assets, and Case 3 - Internet voting. Students selected one case and wrote a report by answering four questions related to their chosen case. Before and after the lesson, self-assessments regarding the learning objectives, comprehension tests, and assessment of case-based learning were conducted, and a follow-up test was administered at the end of the term to assess the educational effectiveness. Students' self-assessments improved in terms of explaining the outline of public key cryptography, digital signatures, and public key authentication, as well as expressing their opinions on real-world examples where public key authentication is used. In addition, a statistically significant improvement in scores was observed in the comprehension confirmation test. However, there were differences in score improvement depending on the selected case. More than 75% of the students responded that their interest in cryptography and authentication deepened through the case-based learning. These findings demonstrate the effectiveness of case-based learning in promoting understanding and stimulating interest in cryptography and authentication.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10096193
書誌情報 研究報告コンピュータと教育(CE)

巻 2024-CE-176, 号 5, p. 1-9, 発行日 2024-09-28
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8930
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 08:11:13.581894
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3