ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(ジャーナル)
  2. Vol.65
  3. No.9

複数回にわたるギターレッスン過程の分析

https://doi.org/10.20729/00239263
https://doi.org/10.20729/00239263
a3ad041c-d927-4a1b-ad42-87c4da4a27a5
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-JNL6509029.pdf IPSJ-JNL6509029.pdf (3.5 MB)
 2026年9月15日からダウンロード可能です。
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, 論文誌:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type Journal(1)
公開日 2024-09-15
タイトル
タイトル 複数回にわたるギターレッスン過程の分析
タイトル
言語 en
タイトル Analysis of the Processes on Multiple Guitar Instruction
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [一般論文(特選論文)] 楽器演奏,指導過程,相互作用,クラシックギター
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.20729/00239263
ID登録タイプ JaLC
著者所属
国立情報学研究所/理化学研究所/現在,筑波大学図書館情報メディア系
著者所属
理化学研究所
著者所属
国立情報学研究所
著者所属(英)
en
NII / RIKEN center for AIP / Presently with Institute of Library, Information and Media Science, University of Tsukuba
著者所属(英)
en
RIKEN center for AIP
著者所属(英)
en
NII
著者名 飯野, なみ

× 飯野, なみ

飯野, なみ

Search repository
三浦, 寛也

× 三浦, 寛也

三浦, 寛也

Search repository
武田, 英明

× 武田, 英明

武田, 英明

Search repository
著者名(英) Nami, Iino

× Nami, Iino

en Nami, Iino

Search repository
Hiroya, Miura

× Hiroya, Miura

en Hiroya, Miura

Search repository
Hideaki, Takeda

× Hideaki, Takeda

en Hideaki, Takeda

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿では,1対1による楽器の個人レッスンを対象とした指導過程の特徴について述べる.楽器レッスンは,通常,同一の楽曲に対して複数回行われるが,その過程には教師の思考や生徒の上達の観点で特徴的な段階やパターンがある可能性がある.本研究では,我々は非明示的な指導過程を可視化するために,過去に録音された教師と生徒による1対1のクラシックギターレッスンを対象として分析した.具体的には,(i) 演奏と発話の音声区間分析,(ii) 指導内容を表す2種類のラベルを用いた教師の発話分析,(iii) 時系列変化の分析を行った.その結果,演奏と発話のオーバーラップの割合に一連の傾向があることや,レッスンのフェーズや楽曲によって演奏区間の割合や教師の発話内容が変わることなど,複数の特徴的な傾向を明らかにした.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This article describes the characteristics of the one-on-one instrumental teaching process. Instrumental lessons are typically repeated for the same piece of music. The process may have distinctive stages or patterns in terms of the teacher's thought and the student's progression. In this study, we analyzed recorded one-on-one classical guitar lessons between a teacher and a student to visualize the implicit teaching process. Specifically, we examined (i) audio segments focusing on performance and speech, (ii) the teacher's speech using two types of labels representing instructional content, and (iii) time-series changes. The results revealed several characteristic trends, including a series of patterns in the percentage of overlap between performance and speech, and changes in performance segments and teaching content depending on the phase of the lesson and the musical piece.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00116647
書誌情報 情報処理学会論文誌

巻 65, 号 9, p. 1431-1442, 発行日 2024-09-15
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7764
公開者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 08:17:43.456455
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3