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  1. 研究報告
  2. ゲーム情報学(GI)
  3. 2024
  4. 2024-GI-53

将棋における人間の間違えやすさを考慮した新しい評価指標の提案

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/238513
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/238513
3e385504-13db-4ee5-99d5-4d0bc45e5846
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-GI24053003.pdf IPSJ-GI24053003.pdf (615.8 kB)
 2026年8月30日からダウンロード可能です。
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, GI:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2024-08-30
タイトル
タイトル 将棋における人間の間違えやすさを考慮した新しい評価指標の提案
タイトル
言語 en
タイトル Proposal of a new evaluation index that takes into account human fallibility in Shogi
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 将棋・囲碁
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
電気通信大学
著者所属
電気通信大学
著者所属
電気通信大学
著者所属(英)
en
The University of Electro-Communications
著者所属(英)
en
The University of Electro-Communications
著者所属(英)
en
The University of Electro-Communications
著者名 水田, 和志

× 水田, 和志

水田, 和志

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杵渕, 哲彦

× 杵渕, 哲彦

杵渕, 哲彦

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伊藤, 毅志

× 伊藤, 毅志

伊藤, 毅志

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著者名(英) Kazushi, Mizuta

× Kazushi, Mizuta

en Kazushi, Mizuta

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Tetsuhiko, Kinebuchi

× Tetsuhiko, Kinebuchi

en Tetsuhiko, Kinebuchi

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Takeshi, Ito

× Takeshi, Ito

en Takeshi, Ito

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 将棋 AI が示す評価値や勝率は人間の理解とはかけ離れており,違和感を与えることが多い.本研究では,将棋の局面における人間の間違えやすさを考慮した新しい評価指標の提案を試みる.具体的には,まず,プロ棋士の棋譜を教師データにした畳み込みニューラルネットワークを用いたポリシーネットワークを構築し,プロ棋士の指し手を予測する予測器を構築した.さらに,プロ棋士が実際に間違えた局面を調べて,上述の予測器を用いて間違えに関連する特徴量を特定した.本研究では,最終盤に焦点を当てて,プロ棋士の間違えやすい局面を予測するモデルを提案し,評価した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The evaluation values and win rates shown by Shogi AI are far from human understanding and often give a sense of discomfort. In this study, we attempt to propose a new evaluation index that takes into account the human's tendency to make mistakes in the Shog i phase. Specifically, first, we constructed a policy network using a convolutional neural network with a professional Go player's game record as the teacher data, and built a predictor that predicts a professional Go player's moves. Furthermore, we examined the actual games in which professional Go players made mistakes and identified the features associated with the mistakes using the predictor described above. Focusing on the endgame, we proposed and evaluated a model for predicting the game play in which professional Go players are likely to make mistakes.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11362144
書誌情報 研究報告ゲーム情報学(GI)

巻 2024-GI-53, 号 3, p. 1-6, 発行日 2024-08-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8736
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
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Ver.1 2025-01-19 08:32:39.651827
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