@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00237860,
 author = {林, 宏樹 and 渡辺, 博芳 and 笹嶋, 宗彦 and Hayashi, Hiroki and Watanabe, Hiroyoshi and Sasajima, Munehiko},
 book = {情報教育シンポジウム論文集},
 month = {Aug},
 note = {2022年度から実施されている情報Ⅰではプログラミングやデータの活用の指導に不安を持っている情報科の教員が存在する.そこで,我々は,データの活用分野において,複数の教員の協働により複数校が同じ授業内容を実施し,成果物を制作する授業実践を行った.本研究は,実践を通して収集した成果物に基づいて,評価基準を提案することを目的とした.授業は,相関分析を題材として探究活動を取り入れた内容である.研究成果として,観点別評価基準と16段階の総合評価基準を提案した.16段階の総合評価基準をもとに,5段階評価の一例を示し,高等学校現場で活用できる評価の分布であることを確認した., In Informatics I, which has been implemented since 2022 school year, some informatics teachers are concerned about teaching programming and the data utilization. Therefore, we decided to conduct a class practice in which students produce learning artifacts by collaboration of multiple teachers in several high schools with the same lesson content in the field of data utilization. The purpose of this study was to propose evaluation criteria based on student’s artifacts collected through the practice. The lesson is an inquiry activity using correlation analysis. As a result, we were able to propose criterion referenced evaluation and 16-level over-all evaluation criteria. Based on the 16-level over-all evaluation criteria, we were able to show an example of a 5-level evaluation and the evaluation distribution can be used in high schools.},
 pages = {63--70},
 publisher = {情報処理学会},
 title = {情報Ⅰ「データの活用」における複数校による授業実践に基づいた評価基準の提案},
 volume = {2024},
 year = {2024}
}