ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. シンポジウム
  2. シンポジウムシリーズ
  3. 情報教育シンポジウム
  4. 2024

情報Ⅰ「データの活用」における複数校による授業実践に基づいた評価基準の提案

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/237860
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/237860
d8bc240b-9fb5-4f76-bd17-69aef4eb0958
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-SSS2024009.pdf IPSJ-SSS2024009.pdf (702.1 kB)
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Symposium(1)
公開日 2024-08-03
タイトル
タイトル 情報Ⅰ「データの活用」における複数校による授業実践に基づいた評価基準の提案
タイトル
言語 en
タイトル Proposal of Evaluation Criteria based on Educational Practices by several High Schools in Data Utilization of “Informatics I”
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 データサイエンス,情報Ⅰ,データの活用,評価,相関分析
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
兵庫県立大学大学院情報科学研究科/雲雀丘学園中学校・高等学校
著者所属
電気通信大学
著者所属
兵庫県立大学大学院情報科学研究科
著者所属(英)
en
Graduate School of Information Science, University of Hyogo/Hibarigaoka Gakuen Junior&High School
著者所属(英)
en
The University of Electro-Communications
著者所属(英)
en
Graduate School of Information Science, University of Hyogo
著者名 林, 宏樹

× 林, 宏樹

林, 宏樹

Search repository
渡辺, 博芳

× 渡辺, 博芳

渡辺, 博芳

Search repository
笹嶋, 宗彦

× 笹嶋, 宗彦

笹嶋, 宗彦

Search repository
著者名(英) Hayashi, Hiroki

× Hayashi, Hiroki

en Hayashi, Hiroki

Search repository
Watanabe, Hiroyoshi

× Watanabe, Hiroyoshi

en Watanabe, Hiroyoshi

Search repository
Sasajima, Munehiko

× Sasajima, Munehiko

en Sasajima, Munehiko

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 2022年度から実施されている情報Ⅰではプログラミングやデータの活用の指導に不安を持っている情報科の教員が存在する.そこで,我々は,データの活用分野において,複数の教員の協働により複数校が同じ授業内容を実施し,成果物を制作する授業実践を行った.本研究は,実践を通して収集した成果物に基づいて,評価基準を提案することを目的とした.授業は,相関分析を題材として探究活動を取り入れた内容である.研究成果として,観点別評価基準と16段階の総合評価基準を提案した.16段階の総合評価基準をもとに,5段階評価の一例を示し,高等学校現場で活用できる評価の分布であることを確認した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In Informatics I, which has been implemented since 2022 school year, some informatics teachers are concerned about teaching programming and the data utilization. Therefore, we decided to conduct a class practice in which students produce learning artifacts by collaboration of multiple teachers in several high schools with the same lesson content in the field of data utilization. The purpose of this study was to propose evaluation criteria based on student’s artifacts collected through the practice. The lesson is an inquiry activity using correlation analysis. As a result, we were able to propose criterion referenced evaluation and 16-level over-all evaluation criteria. Based on the 16-level over-all evaluation criteria, we were able to show an example of a 5-level evaluation and the evaluation distribution can be used in high schools.
書誌情報 情報教育シンポジウム論文集

巻 2024, p. 63-70, 発行日 2024-08-03
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 08:39:03.658839
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3