@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00237853,
 author = {井手, 広康 and Ide, Hiroyasu},
 book = {情報教育シンポジウム論文集},
 month = {Aug},
 note = {一般的なプログラミング教育では一つのプログラミング言語を用いて授業が行われるが,複数のプログラミング言語を用いた授業実践がいくつか報告されている.それらの先行研究において,生徒は様々なプログラミング言語の学習を通してプログラミングの楽しさを実感していたとする一方で,自身の学びたい言語と実際に学習した言語の不一致により,プログラミングに対する学習意欲を欠いていたと報告されている.そこで本研究では,生徒のプログラミングに対する主体的な学びを育成するために,プログラミング言語を生徒自身に選択させること,生徒が制作したプログラムの発表会を設けることを取り入れたプログラミング教育を実践した.さらに,筆者が過去に実践した言語を統一したプログラミング教育におけるARCS評価シート・事後アンケートを本研究と比較することで,生徒のプログラミングに対する主体的な学びを育成できたかどうかを評価した.その結果,プログラミング言語を生徒自身に選択させること,生徒が制作したプログラムの発表会を設けることが,プログラミング教育において生徒の主体的な学びの育成に有効であることが示唆された., In typical programming education, classes are conducted using a single programming language, but there have been reports of educational practices utilizing multiple languages. In previous studies, it has been reported that students experienced the enjoyment of programming through learning various languages. However, it was also reported that mismatches between the language they wanted to learn and the language they actually studied led to a lack of motivation for learning programming. Therefore, in this study, to foster students' proactive learning in programming, we implemented programming education that allowed students to choose their own programming languages and included presentations of programs created by students. Furthermore, we evaluated whether we could foster students' proactive learning in programming by comparing this approach with an ARCS evaluation sheet and a post-survey used in unified programming education practices that the author had previously implemented. As a result, it was suggested that allowing students to choose their own programming languages and organizing presentations of programs created by students are effective in fostering students' proactive learning in programming education.},
 pages = {9--16},
 publisher = {情報処理学会},
 title = {情報Ⅰにおける生徒の主体的な学びを育むプログラミング教育の新しい枠組み},
 volume = {2024},
 year = {2024}
}