Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2024-07-15 |
タイトル |
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タイトル |
非言語コミュニケーションと「共鳴」を備えた協力型迷路脱出ゲーム「Re:echo」の開発と外国人への適用 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Development of “Re:echo,” A Cooperative Maze Escape Game with Nonverbal Communication and “Resonance,” and Its Application to Foreigners |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[一般論文] 協力型迷路脱出ゲーム,非言語コミュニケーション,波紋,共鳴,外国人 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
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ID登録 |
10.20729/00237177 |
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ID登録タイプ |
JaLC |
著者所属 |
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放送大学和歌山学習センター |
著者所属 |
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和歌山大学大学院システム工学研究科 |
著者所属 |
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和歌山大学システム工学部 |
著者所属(英) |
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en |
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Wakayama Study Center, The Open University of Japan |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Systems Engineering, Wakayama University |
著者所属(英) |
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en |
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Faculty of Systems Engineering, Wakayama University |
著者名 |
宗森, 純
徳野, 照馬
伊藤, 淳子
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著者名(英) |
Jun, Munemori
Shoma, Tokuno
Junko, Itou
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
通信技術の発達により,ゲームではオンラインゲームが主流になってきた.オンラインゲームでは,相手を誘導するようなコミュニケーションをとったり,相手と感情を共有したりする場面が多く,定型文による会話や単語登録,表情アイコンなど,文字入力の手間を省くための工夫がされてきた.本研究では,ボタン押下によって発生する「波紋」と「信号音」,「キャラクタの移動」という3つの要素の自由な組合せによってプレイヤの操作の邪魔になりにくく,表現の自由度を確保したコミュニケーション機能を備えた協力型迷路脱出ゲーム「Re:echo」を開発した.「Re:echo」には,2人が「波紋」を同時に出すと「共鳴」が発生し,「波紋」と「信号音」の演出が変化する機能がある.実験の結果以下のことが明らかとなった.(1)本コミュニケーション機能を使用した際に方向を示す動作は伝わることが分かった.(2)「共鳴」が「相手に自分の位置を伝える」ことや「感情表現を円滑に行えた」ことに関して,ある程度の評価があることが分かった.(3)過去の研究との比較によって,外国人と日本人とでは方向を示す動作や感情表現の伝達には有意差がないことが分かった. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
With the development of communication technology, online games have become the mainstream in gaming. In online games, there are many situations in which players communicate with their opponents in a guided manner or share emotions with them. Conversations using standardized sentences, word registration, facial expression icons, etc. have been devised to reduce the time and effort required for text input. In this study, we developed “Re:echo,” a cooperative maze escape game with a communication function that does not interfere with player operation and allows freedom of expression by freely combining three elements: “signal sound”, “ripples” and “character movement” generated by button presses. “Re:echo” has a function that changes the sound of “signal tones” and “ripples” by generating “resonance” when two people emit “ripples” at the same time. The results of the experiment revealed the following (1) We found that when using this communication function, motions that indicate direction can be conveyed. (2) It was found that “resonance” was evaluated to some extent in terms of “communicating one's position to the other person” and “facilitating the expression of feelings.” (3) Comparison with previous studies revealed no significant difference between foreigners and Japanese in directional behavior and emotional expression delivery. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 65,
号 7,
p. 1127-1136,
発行日 2024-07-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |
公開者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |