Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2024-06-17 |
タイトル |
|
|
タイトル |
高校生を対象とした実習型AIドローン授業 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
AI-drone Experience Course for High School Students |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[推薦ショートペーパー] 高等学校,体験型授業,Python,プログラミング,人工知能,AI,ドローン |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
金沢大学 |
著者所属 |
|
|
|
金沢大学 |
著者所属 |
|
|
|
金沢大学 |
著者所属 |
|
|
|
金沢大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kanazawa University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kanazawa University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kanazawa University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kanazawa University |
著者名 |
軸屋, 一郎
今井, 祐希
久保, 守
一方井, 祐子
|
著者名(英) |
Ichiro, Jikuya
Yuki, Imai
Mamoru, Kubo
Yuko, Ikkatai
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
高校における情報教育は近年劇的に変化している.教育内容が大幅に拡充され,情報の科学的理解の向上のためにコンピュータと外部機器を用いた実習の重要性が指摘されている.高校生を対象に情報の科学的理解を向上させる教材として,本論文では「人工知能・ドローン・プログラミング」をキーワードに「計測・制御システム」の視点を加えた実習型AIドローン授業を提案する.まず,体験型授業として教材の構想を提示する.次に,スーパーサイエンスハイスクール事業に関わる高校担当者との教材を取捨選択するための調整内容を述べる.授業内容をサンプルコードとともに詳細に記述し,さらに高等学校情報科「情報I」教員研修用教材(本編)との対応関係についてまとめる.事前・事後アンケートの分析結果としてドローンと人工知能についての理解度が授業を通じて向上したことが示され,本教材の有効性が確認できた. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Information education in high schools has been drastically changing in recent years. Educational contents have been greatly expanded, and the importance of scientific understanding of information and the experience courses using computers and external devices are recognized to be important. Focusing on improving the scientific understanding of information for high school students, this paper proposes the concept of the AI-drone course with the keywords of “artificial intelligence, drones, programming” and the perspective of “measurement and control systems”. The concept of comprehensive educational materials are firstly presented, and then, the discussion to select the materials with high school staffs engaged in Super Science High school project is described. Selected educational materials are described in detail with sample codes and the relevance to the teacher training materials of Informatics I is summarized. The proposed class was demonstrated in school-setting-type two-hours lectures within the framework of Super Science High school project, being conscious of cooperation with Informatics I. Analysis of pre- and post-questionnaire surveys showed that the degree of understanding of drones and artificial intelligence had improved, confirming the effectiveness of the proposed educational material. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12697953 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)
巻 10,
号 2,
p. 12-21,
発行日 2024-06-17
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-4234 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |