WEKO3
アイテム
情報Iにおけるmicro:bitを用いたプログラミング教育の学習意欲に関する比較調査
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/235035
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/23503544646fa7-5c53-431f-afb9-ae987daf764c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]()
2026年6月17日からダウンロード可能です。
|
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
|
|
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, CE:会員:¥0, CLE:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | Trans(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-06-17 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 情報Iにおけるmicro:bitを用いたプログラミング教育の学習意欲に関する比較調査 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Comparative Survey on Learning Motivation in Programming Education Using micro:bit in Informatics I | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | [実践論文] 情報I,プログラミング教育,プログラミング言語,マイコンボード,micro:bit | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
著者所属 | ||||||||
愛知県立小牧高等学校 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Aichi Prefectural Komaki High School | ||||||||
著者名 |
井手, 広康
× 井手, 広康
|
|||||||
著者名(英) |
Hiroyasu, Ide
× Hiroyasu, Ide
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 2015年,英国放送協会BBCが教育用マイコンボードとしてmicro:bitを開発し,翌年に英国の11,12歳の小学生全員を対象に100万台のmicro:bitが無償配布され,教科「Computing」の中で活用されることになった.micro:bitを教育で使用した場合に,児童生徒の興味・関心を引き付けるとともに学習意欲を促進させ,効果的に学習を定着させることができると多くの先行研究で報告されている.一方,日本では学習指導要領の改訂を受け,2020年度から小学校ではプログラミング教育が必修化され,2021年度から中学校では技術・家庭科(技術分野)においてプログラミング教育の拡充が図られた.さらに,2022年度から高等学校では「情報I」においてプログラミング教育が必修化されたことで,初等中等教育段階を通してプログラミングを学習することになった.このうち高等学校のプログラミング教育では,micro:bitのような実機を用いずに,「情報I」の教科書で扱われているPython,JavaScript,VBA,Scratchのいずれかのプログラミング言語を使用して,コンピュータの中でプログラミングを完結する授業スタイルが多い.そこで本研究では,Python,JavaScript,VBA,Scratchによる授業実践と,micro:bitによる実機を使用した授業実践における学習意欲の違いについて調査した.その結果,micro:bitによる授業実践がPython,JavaScript,VBA,Scratchによる授業実践と比較して最も学習意欲を高めることができた. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In 2015, the British Broadcasting Corporation (BBC) developed the micro:bit as an educational microcontroller board. The following year, one million micro:bit were distributed free of charge to all 11 and 12-year-old primary school students in the UK, and they were utilized as part of the “Computing” curriculum. Many previous studies have reported that using the micro:bit in education not only captures the interest and attention of students but also enhances their learning motivation, effectively consolidating their learning. On the other hand, in Japan, following revisions to the curriculum guidelines, programming education became mandatory in primary schools starting from 2020. In junior high schools, the expansion of programming education in the technology and home economics (technology field) subjects began in 2021. Furthermore, starting from 2022, programming education became compulsory in “Informatics I” at high schools, ensuring that programming is learned throughout primary and secondary education. Regarding programming education in high schools, unlike the use of physical devices like the micro:bit, many classes follow a teaching style where programming is completed within the computer using one of the programming languages covered in the “Informatics I” textbook, such as Python, JavaScript, VBA, or Scratch. Therefore, in this study, we investigated the differences in learning motivation between classroom practices using Python, JavaScript, VBA, Scratch, and practical lessons using micro:bit. As a result, it was found that practical lessons with micro:bit could enhance learning motivation more than those using Python, JavaScript, VBA, and Scratch. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12697953 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE) 巻 10, 号 2, p. 1-11, 発行日 2024-06-17 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 2188-4234 | |||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |