WEKO3
アイテム
魚眼ステレオカメラを用いた簡便な3次元骨格推定システムの開発と応用
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/234990
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/2349902cc1f39e-e840-409b-8bdb-d1e47cee2633
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]()
2026年6月14日からダウンロード可能です。
|
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
|
|
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, SI:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-06-14 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 魚眼ステレオカメラを用いた簡便な3次元骨格推定システムの開発と応用 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
タイトル | Development and Application of a Simple 3D Skeletal Estimation System Using Fisheye Stereo Cameras | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ポスター発表 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||||
資源タイプ | technical report | |||||||||||
著者所属 | ||||||||||||
東京大学大学院 | ||||||||||||
著者所属 | ||||||||||||
東京大学大学院 | ||||||||||||
著者所属 | ||||||||||||
東京大学大学院 | ||||||||||||
著者名 |
王, 方成
× 王, 方成
× 染谷, 大河
× 松尾, 勇吾
|
|||||||||||
論文抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | マーカーレス 3 次元骨格推定技術は,スポーツにおける怪我予防やパフォーマンス分析において,極めて有用な技術である.しかしながら,これまでスポーツ界で実用化されてきた 3 次元骨格推定システムでは,スタジアムなどの環境下に多数のカメラを設置することが必要であり,アスリートにとって多くの時間を占める練習の環境に適用することは難しい.また,単眼 3 次元骨格推定技術には近年大きな進展が見られるものの,特に奥行き推定の精度が不十分であり,実用化には課題が存在する.そこで本研究では,魚眼ステレオカメラと 2 次元骨格推定技術を組み合わせることで,2 台のカメラのみを用いて,実用上十分に広い範囲で簡便に3次元骨格推定が可能なシステムを開発し,サッカーの GK の分析への応用について実証実験を行なっている.特に選手とフィールド,ボールの 3DCG を生成することで,選手にとって直感的なフィードバックを実現している.本研究で開発したシステムは多くの他のスポーツにも応用可能であり,練習における 3 次元骨格データの活用の可能性を広げるものである. | |||||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | Markerless 3D skeletal estimation technology is highly valuable for injury prevention and performance analysis in sports. Existing systems, which require multiple cameras in stadium environments, are impractical for training settings where athletes spend most of their time. Despite recent advances in monocular 3D skeletal estimation, depth estimation accuracy remains insufficient for practical use. This study combines fisheye stereo cameras with 2D skeletal estimation to develop a system capable of simple and effective 3D skeletal estimation using only two cameras. We demonstrated its application by analyzing soccer goalkeepers, generating intuitive feedback through 3D computer graphics of players, the field, and the ball. This system can be applied to various sports, enhancing the potential for using 3D skeletal data in training. | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
識別子タイプ | NCID | |||||||||||
関連識別子 | AB00027484 | |||||||||||
書誌情報 |
研究報告スポーツ情報学(SI) 巻 2024-SI-1, 号 7, p. 1-2, 発行日 2024-06-14 |
|||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 2759-4408 | |||||||||||
Notice | ||||||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||||||
出版者 | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
出版者 | 情報処理学会 |