@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00234959, author = {重松, 大志 and 奥平, 泰基 and 松本, 慎平 and Hiroshi, Shigematsu and Taiki, Okuhira and Shimpei, Matsumoto}, issue = {6}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Jun}, note = {プログラミング教育において外在的な非本質的認知負荷の影響をできる限り抑制するため,情報構造指向アプローチに基づき,カード操作によるプログラミング学習支援システムが開発されている.このシステムを大学講義に導入した結果,非本質的な認知負荷を相対的に減らしながら,教授者が意図した学習活動に集中できていたこと,とりわけ初学者により有効な学習方法であることが示唆された.一方で,従来システムの正誤判定は,カード順列の単純マッチングでのみ行われていた.そのため,実際のコーディングと同様のコンパイラとの対話や,プログラムの構造に応じた実行結果の表示は実現できていなかった.そこで本研究では,従来システムとコンパイラとの接続機能を実装し,より実践的なプログラミング演習を行えるようにすることを目的とする.実験の結果,コンパイラとの接続機能自体の有用性や,コンパイラとの接続機能を活かした教育が実践可能であることが示唆された., In order to suppress the influence of extrinsic non-intrinsic cognitive load as much as possible in programming education, a programming learning support system using card operations has been developed based on an information structure-oriented approach. The results of introducing this system into a university lecture showed that the students were able to concentrate on the learning activities intended by the instructor while relatively reducing the extrinsic cognitive load, suggesting that it is a more effective learning method, especially for beginning students. On the other hand, the conventional system's correctness judgment was based solely on simple matching of card sequences. Therefore, it was not possible to interact with the compiler as in actual coding, nor to display the execution results according to the structure of the program. The purpose of this study is to implement a connection function between the conventional system and the compiler system to enable more practical programming exercises. The results of the experiment suggested the usefulness of the proposed system itself and that education utilizing the proposed system can be practicable.}, pages = {1102--1115}, title = {カード操作によるプログラミング学習支援システムにおけるコンパイラとの接続機能の実装}, volume = {65}, year = {2024} }