@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00234625, author = {山下, 真由佳 and 益子, 宗 and Mayuka, Yamashita and Soh, Masuko}, issue = {13}, month = {Jun}, note = {従来の遠隔ピアノレッスンでは,生徒はカメラ付きのデバイスで手元を映し,同時に画面も見えるようにするため,鍵盤の横にそれらを設置することが一般的である.しかし,これにより教師の指示を見るために視線を鍵盤から外す必要があり,即座に手や指の動きの把握することが難しく,また相手の手の動きが直接見えないため,微細なニュアンスなどを正確に伝えることが困難な状況が生じる.本研究では,この問題に対し,拡張現実感技術を用いて教師側のカメラから手を抽出し,その手の動きを,生徒が装着するヘッドマウントディスプレイを通じて生徒側の鍵盤上に重畳表示することによるオンラインピアノレッスン支援システムの試作を行った.本システムを実装し,生徒役として体験したユーザのアンケートによって評価した結果,提案手法はオンラインピアノレッスンにおいて一定の改善をもたらす可能性が高いことを示唆した., In usual online piano lessons, students typically set up a camera-equipped device beside the keyboard to show their hands while simultaneously viewing the screen. However, this setup requires diverting attention from the keyboard to observe the teacher's instructions, making it difficult to grasp immediate hand and finger movements. Moreover, this situation arises that conveying subtle nuances accurately becomes challenging because the teacher's hand movements are not directly visible. To address these problems, our study conducted a prototype of an online piano lesson support system using augmented reality technology to extract hand movements from the teacher's camera and overlay them onto the student's keyboard via a head-mounted display worn by the student. Implementation of this system and evaluation through surveys with users who experienced it as students suggested that the proposed approach holds promise for improving online piano lessons.}, title = {手本動作のAR表示を用いたオンラインピアノレッスン支援の検討}, year = {2024} }