ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. 音楽情報科学(MUS)
  3. 2024
  4. 2024-MUS-140

手本動作のAR表示を用いたオンラインピアノレッスン支援の検討

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/234625
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/234625
fb2c1df3-7a6d-41f9-b38e-beb16fe3d6a2
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-MUS24140013.pdf IPSJ-MUS24140013.pdf (1.0 MB)
 2026年6月7日からダウンロード可能です。
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, MUS:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2024-06-07
タイトル
タイトル 手本動作のAR表示を用いたオンラインピアノレッスン支援の検討
タイトル
言語 en
タイトル Enhancing Online Piano Lessons with Displaying AR Teacher's Hand Performance for Effective Learning
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ポスターセッション1
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
芝浦工業大学大学院理工学研究科
著者所属
芝浦工業大学デザイン工学部デザイン工学科
著者所属(英)
en
Graduate School of Science and Engineering, Shibaura Institute of Technology
著者所属(英)
en
College of Engineering and Design, Shibaura Institute of Technology
著者名 山下, 真由佳

× 山下, 真由佳

山下, 真由佳

Search repository
益子, 宗

× 益子, 宗

益子, 宗

Search repository
著者名(英) Mayuka, Yamashita

× Mayuka, Yamashita

en Mayuka, Yamashita

Search repository
Soh, Masuko

× Soh, Masuko

en Soh, Masuko

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 従来の遠隔ピアノレッスンでは,生徒はカメラ付きのデバイスで手元を映し,同時に画面も見えるようにするため,鍵盤の横にそれらを設置することが一般的である.しかし,これにより教師の指示を見るために視線を鍵盤から外す必要があり,即座に手や指の動きの把握することが難しく,また相手の手の動きが直接見えないため,微細なニュアンスなどを正確に伝えることが困難な状況が生じる.本研究では,この問題に対し,拡張現実感技術を用いて教師側のカメラから手を抽出し,その手の動きを,生徒が装着するヘッドマウントディスプレイを通じて生徒側の鍵盤上に重畳表示することによるオンラインピアノレッスン支援システムの試作を行った.本システムを実装し,生徒役として体験したユーザのアンケートによって評価した結果,提案手法はオンラインピアノレッスンにおいて一定の改善をもたらす可能性が高いことを示唆した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In usual online piano lessons, students typically set up a camera-equipped device beside the keyboard to show their hands while simultaneously viewing the screen. However, this setup requires diverting attention from the keyboard to observe the teacher's instructions, making it difficult to grasp immediate hand and finger movements. Moreover, this situation arises that conveying subtle nuances accurately becomes challenging because the teacher's hand movements are not directly visible. To address these problems, our study conducted a prototype of an online piano lesson support system using augmented reality technology to extract hand movements from the teacher's camera and overlay them onto the student's keyboard via a head-mounted display worn by the student. Implementation of this system and evaluation through surveys with users who experienced it as students suggested that the proposed approach holds promise for improving online piano lessons.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10438388
書誌情報 研究報告音楽情報科学(MUS)

巻 2024-MUS-140, 号 13, p. 1-7, 発行日 2024-06-07
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8752
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 09:44:46.956735
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3