WEKO3
アイテム
手本動作のAR表示を用いたオンラインピアノレッスン支援の検討
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/234625
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/234625fb2c1df3-7a6d-41f9-b38e-beb16fe3d6a2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]()
2026年6月7日からダウンロード可能です。
|
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
|
|
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, MUS:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-06-07 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 手本動作のAR表示を用いたオンラインピアノレッスン支援の検討 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | Enhancing Online Piano Lessons with Displaying AR Teacher's Hand Performance for Effective Learning | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ポスターセッション1 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||
資源タイプ | technical report | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
芝浦工業大学大学院理工学研究科 | ||||||||||
著者所属 | ||||||||||
芝浦工業大学デザイン工学部デザイン工学科 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Graduate School of Science and Engineering, Shibaura Institute of Technology | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
College of Engineering and Design, Shibaura Institute of Technology | ||||||||||
著者名 |
山下, 真由佳
× 山下, 真由佳
× 益子, 宗
|
|||||||||
著者名(英) |
Mayuka, Yamashita
× Mayuka, Yamashita
× Soh, Masuko
|
|||||||||
論文抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 従来の遠隔ピアノレッスンでは,生徒はカメラ付きのデバイスで手元を映し,同時に画面も見えるようにするため,鍵盤の横にそれらを設置することが一般的である.しかし,これにより教師の指示を見るために視線を鍵盤から外す必要があり,即座に手や指の動きの把握することが難しく,また相手の手の動きが直接見えないため,微細なニュアンスなどを正確に伝えることが困難な状況が生じる.本研究では,この問題に対し,拡張現実感技術を用いて教師側のカメラから手を抽出し,その手の動きを,生徒が装着するヘッドマウントディスプレイを通じて生徒側の鍵盤上に重畳表示することによるオンラインピアノレッスン支援システムの試作を行った.本システムを実装し,生徒役として体験したユーザのアンケートによって評価した結果,提案手法はオンラインピアノレッスンにおいて一定の改善をもたらす可能性が高いことを示唆した. | |||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | In usual online piano lessons, students typically set up a camera-equipped device beside the keyboard to show their hands while simultaneously viewing the screen. However, this setup requires diverting attention from the keyboard to observe the teacher's instructions, making it difficult to grasp immediate hand and finger movements. Moreover, this situation arises that conveying subtle nuances accurately becomes challenging because the teacher's hand movements are not directly visible. To address these problems, our study conducted a prototype of an online piano lesson support system using augmented reality technology to extract hand movements from the teacher's camera and overlay them onto the student's keyboard via a head-mounted display worn by the student. Implementation of this system and evaluation through surveys with users who experienced it as students suggested that the proposed approach holds promise for improving online piano lessons. | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN10438388 | |||||||||
書誌情報 |
研究報告音楽情報科学(MUS) 巻 2024-MUS-140, 号 13, p. 1-7, 発行日 2024-06-07 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2188-8752 | |||||||||
Notice | ||||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||||
出版者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 情報処理学会 |