Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2024-06-08 |
タイトル |
|
|
タイトル |
算数文章題場面における演算関係の統合的スキーマ-二重三角図とその授業実践- |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
An Integrated Schema of Operational Relationships between Quantities in Arithmetic Word Problems-Classroom Practice of Double Triangle Diagram- |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ET/CLE(4) |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
広島大学大学院先進理工系科学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
呉市立阿賀小学校 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Advanced Science and Engineering, Hiroshima University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Aga Elementary School |
著者名 |
平嶋, 宗
林田, 雄樹
|
著者名(英) |
Tsukasa, Hirashima
Yuki, Hayashida
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本稿では,算数文章題に対する統合的スキーマである二重三角図の授業利用について報告する.比例場面を扱う二重三角図は,二つの存在量に対して対となる二つの関係量,包含除,等分除,値が小さくなる掛け算,値が大きくなる割り算,を互いに関連・制約する必然のものとして可視化できる.この二重三角図を用いた授業を 5年生の3月の授業で実施したところ(1 クラス 23 名,2時限),(1)児童の 89 %が対となる関係量を含んだ二重三角図を問題文に対して正しく書けた,(2)児童の 79% が二重三角図によって可視化される 6 つの演算関係に対応する 6 つの式を立式できた,(3)関係量保存性課題のスコアが事前事後で有意に向上し,効果量は大であった,といった結果が得られた. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
This paper reports on the use of double triangle diagrams in the classroom, which have been proposed as an integrated schema for arithmetic word problems. The double triangle diagram, which deals with proportional situations, can visualize two paired relational quantities, inclusive division, equal division, multiplication to reduce the value, and division to increase the value, as necessarily related and constrained to each other. When we conducted a class using this double triangle diagram in a 5th grade class in March (23 students, 2 lessons), (1) 89% of the students were able to correctly draw a double-triangle diagram including the paired relational quantities to the problem text, (2) 79% of the students were able to write 6 expressions including in the problem, and (3) significant improvement was observed in the pre- and post-tests using the problems of conservation of relational quantities, and the effect size was large. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12496725 |
書誌情報 |
研究報告教育学習支援情報システム(CLE)
巻 2024-CLE-43,
号 11,
p. 1-8,
発行日 2024-06-08
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8620 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |