ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. 教育学習支援情報システム(CLE)
  3. 2024
  4. 2024-CLE-43

算数文章題場面における演算関係の統合的スキーマ-二重三角図とその授業実践-

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/234609
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/234609
a7fd4164-a8de-4dd5-a256-714325a16da3
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-CLE24043011.pdf IPSJ-CLE24043011.pdf (1.9 MB)
Copyright (c) 2024 by the Institute of Electronics, Information and Communication Engineers This SIG report is only available to those in membership of the SIG.
CLE:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2024-06-08
タイトル
タイトル 算数文章題場面における演算関係の統合的スキーマ-二重三角図とその授業実践-
タイトル
言語 en
タイトル An Integrated Schema of Operational Relationships between Quantities in Arithmetic Word Problems-Classroom Practice of Double Triangle Diagram-
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ET/CLE(4)
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
広島大学大学院先進理工系科学研究科
著者所属
呉市立阿賀小学校
著者所属(英)
en
Graduate School of Advanced Science and Engineering, Hiroshima University
著者所属(英)
en
Aga Elementary School
著者名 平嶋, 宗

× 平嶋, 宗

平嶋, 宗

Search repository
林田, 雄樹

× 林田, 雄樹

林田, 雄樹

Search repository
著者名(英) Tsukasa, Hirashima

× Tsukasa, Hirashima

en Tsukasa, Hirashima

Search repository
Yuki, Hayashida

× Yuki, Hayashida

en Yuki, Hayashida

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿では,算数文章題に対する統合的スキーマである二重三角図の授業利用について報告する.比例場面を扱う二重三角図は,二つの存在量に対して対となる二つの関係量,包含除,等分除,値が小さくなる掛け算,値が大きくなる割り算,を互いに関連・制約する必然のものとして可視化できる.この二重三角図を用いた授業を 5年生の3月の授業で実施したところ(1 クラス 23 名,2時限),(1)児童の 89 %が対となる関係量を含んだ二重三角図を問題文に対して正しく書けた,(2)児童の 79% が二重三角図によって可視化される 6 つの演算関係に対応する 6 つの式を立式できた,(3)関係量保存性課題のスコアが事前事後で有意に向上し,効果量は大であった,といった結果が得られた.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This paper reports on the use of double triangle diagrams in the classroom, which have been proposed as an integrated schema for arithmetic word problems. The double triangle diagram, which deals with proportional situations, can visualize two paired relational quantities, inclusive division, equal division, multiplication to reduce the value, and division to increase the value, as necessarily related and constrained to each other. When we conducted a class using this double triangle diagram in a 5th grade class in March (23 students, 2 lessons), (1) 89% of the students were able to correctly draw a double-triangle diagram including the paired relational quantities to the problem text, (2) 79% of the students were able to write 6 expressions including in the problem, and (3) significant improvement was observed in the pre- and post-tests using the problems of conservation of relational quantities, and the effect size was large.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12496725
書誌情報 研究報告教育学習支援情報システム(CLE)

巻 2024-CLE-43, 号 11, p. 1-8, 発行日 2024-06-08
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8620
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 09:45:07.188151
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3