@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00234387, author = {村上, 祐子 and 稲垣, 知宏 and 高橋, 徹 and 槌本, 裕二 and Yuko, Murakami and Tomohiro, Inagaki and Tohru, Takahashi and Yuji, Tsuchimoto}, issue = {8}, month = {May}, note = {グループディスカッションにおいて,ファシリテーターの役割はその成功に不可欠だが,これには膨大な準備と対応力が求められる.我々は生成 AI にファシリテーションの役割が賄える可能性を考え,学習支援ツール HiGPT を開発した.このツールは 2024 年度の大学初年次のデータサイエンス授業内でのグループディスカッションで使用された.本発表では,HiGPT の授業実践を報告する.特に,ファシリテーターとしての AI の機能に焦点を当てる.授業終了後に実施した自己評価アンケートの結果をもとに,生成 AI を用いた教育手法の有効性について議論する., The role of the facilitator is critical to the success of group discussions, and the facilitator requires a great deal of preparation and responsiveness. We considered the possibility that generative AI could assume the facilitation role and developed the learning support tool HiGPT. The tool was used in group discussions within a first-year university data science class in 2024. This presentation reports on HiGPT's classroom practice. We focus on the function of AI as a facilitator. Based on the results of a self-assessment questionnaire administered after the class, we discuss the effectiveness of the educational method using generative AI.}, title = {生成AIを用いたグループ学習支援ツールHiGPTの開発と実践}, year = {2024} }