ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. コンピュータと教育(CE)
  3. 2024
  4. 2024-CE-175

生成AIを用いたグループ学習支援ツールHiGPTの開発と実践

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/234387
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/234387
d364767c-584f-4d35-8551-2107725c9a83
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-CE24175008.pdf IPSJ-CE24175008.pdf (1.7 MB)
 2026年5月25日からダウンロード可能です。
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, CE:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2024-05-25
タイトル
タイトル 生成AIを用いたグループ学習支援ツールHiGPTの開発と実践
タイトル
言語 en
タイトル Classroom practice of HiGPT, a group learning support tool using generative AI
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
広島大学
著者所属
広島大学
著者所属
広島大学
著者所属
栄諧情報システム株式会社
著者所属(英)
en
Hiroshima University
著者所属(英)
en
Hiroshima University
著者所属(英)
en
Hiroshima University
著者所属(英)
en
Eikai Intelligent Systems Co., Ltd.
著者名 村上, 祐子

× 村上, 祐子

村上, 祐子

Search repository
稲垣, 知宏

× 稲垣, 知宏

稲垣, 知宏

Search repository
高橋, 徹

× 高橋, 徹

高橋, 徹

Search repository
槌本, 裕二

× 槌本, 裕二

槌本, 裕二

Search repository
著者名(英) Yuko, Murakami

× Yuko, Murakami

en Yuko, Murakami

Search repository
Tomohiro, Inagaki

× Tomohiro, Inagaki

en Tomohiro, Inagaki

Search repository
Tohru, Takahashi

× Tohru, Takahashi

en Tohru, Takahashi

Search repository
Yuji, Tsuchimoto

× Yuji, Tsuchimoto

en Yuji, Tsuchimoto

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 グループディスカッションにおいて,ファシリテーターの役割はその成功に不可欠だが,これには膨大な準備と対応力が求められる.我々は生成 AI にファシリテーションの役割が賄える可能性を考え,学習支援ツール HiGPT を開発した.このツールは 2024 年度の大学初年次のデータサイエンス授業内でのグループディスカッションで使用された.本発表では,HiGPT の授業実践を報告する.特に,ファシリテーターとしての AI の機能に焦点を当てる.授業終了後に実施した自己評価アンケートの結果をもとに,生成 AI を用いた教育手法の有効性について議論する.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The role of the facilitator is critical to the success of group discussions, and the facilitator requires a great deal of preparation and responsiveness. We considered the possibility that generative AI could assume the facilitation role and developed the learning support tool HiGPT. The tool was used in group discussions within a first-year university data science class in 2024. This presentation reports on HiGPT's classroom practice. We focus on the function of AI as a facilitator. Based on the results of a self-assessment questionnaire administered after the class, we discuss the effectiveness of the educational method using generative AI.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10096193
書誌情報 研究報告コンピュータと教育(CE)

巻 2024-CE-175, 号 8, p. 1-7, 発行日 2024-05-25
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8930
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 09:48:24.167338
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3