@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00234025,
 author = {草開, 真弘 and 根岸, 蓮 and 徳永, 雄一 and Masahiro, Kusabiraki and Ren, Negishi and Yuichi, Tokunaga},
 issue = {50},
 month = {May},
 note = {コロナ禍におけるリモートワークの推進により,Web 会議システムは身近なコミュニケーションツールとして定着されるに至った.しかし,Web 会議システムにおける音響環境は基本的に雑音を除去しているため "空気を読む" ことが難しく,コミュニケーションの質としては低いものとなっている.一方で周辺音を混ぜてしまうと主音が聞きにくくなる課題がある.そこで我々は人が持つ聞き分けの特性に着目し,三次元空間に音源をマッピングすることで人の聞き分けが働き主音の聞き取りと状況認識の両立が可能になるという仮説を立てた.三次元音響を使った Web 会議システムを試作し,実使用評価により本仮説を立証するとともに,最適な音の配置を決定することができた., With the promotion of remote work in the Corona disaster, web conferencing systems have become a familiar communication tool. However, the acoustic environment of a web conferencing system is basically noise-suppressed, making it difficult to "read the air" and resulting in poor communication quality. On the other hand, the main sound is difficult to hear when the ambient sound is mixed in. Therefore, we have focused on the characteristics of human auditory discrimination and hypothesized that mapping sound sources in a three-dimensional space will enable both listening to the main sound and situational awareness by activating human auditory discrimination. We have developed a prototype of a web conferencing system using three-dimensional acoustics and evaluated it in actual use to verify our hypothesis and to determine the optimal sound arrangement.},
 title = {立体音響を活用した臨場感のあるWebコミュニケーションツールの開発},
 year = {2024}
}