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アイテム
自動運転と手動運転の混在環境における時空間グリッド予約による道路合流調停手法の検討
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/233883
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/233883f9c09438-705e-4d12-8d87-10efa1337b2c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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2026年5月8日からダウンロード可能です。
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Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
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非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, DPS:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||||
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公開日 | 2024-05-08 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 自動運転と手動運転の混在環境における時空間グリッド予約による道路合流調停手法の検討 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | A Study of Road Merging Coordination Using Spatio-temporal Grid Reservation in a Mixed Environment of Automatic and Manual Driving | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | [ITS]経路計画 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||
資源タイプ | technical report | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
同志社大学大学院理工学研究科 | ||||||||||
著者所属 | ||||||||||
同志社大学大学院理工学研究科 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Graduate School of Science and Engineering, Doshisha University | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Graduate School of Science and Engineering, Doshisha University | ||||||||||
著者名 |
松村, 学
× 松村, 学
× 佐藤, 健哉
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論文抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 近年,ダイナミックマップの研究が進められており,協調型自動運転車両の走行調停において重要な役割を果たすと期待されている.ダイナミックマップを活用した協調型自動運転車両の走行調停手法として,時空間グリッド予約を用いた手法の検討が行われている.時間と道路空間を区切って作成したセルの集合体を時空間グリッドとして定義し,車両は走行したい時空間グリッドを事前に予約することで車両走行の調停をとる.しかし,時空間グリッド予約による走行調停手法の既存研究では,全ての車両が自動運転車両であることを前提としている.自動運転車両の完全な普及は長期にわたることが想定されているため通信機能を持たない従来の手動車両を考慮した自動運転車両の制御手法の提案が必須である.本研究では,協調型自動運転車両と通信機能を持たない手動運転車両が混在する環境において,時空間グリッド予約による道路合流調停手法を提案する. 手動運転車両の走行経路を考慮した時空間グリッド予約を行うことで,手動運転車両との混在環境を考慮した協調型自動運転車両の時空間グリッド予約を検討する. | |||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | In recent years, dynamic maps have been studied and are expected to play an important role in the driving mediation of cooperative automatic vehicles. As a driving mediation method for cooperative automatic vehicles utilizing dynamic maps, a method using spatio-temporal grid reservations has been studied. A collection of cells created by dividing time and road space is defined as a spatio-temporal grid, and the vehicle coordinates its travel by reserving the spatio-temporal grid it wishes to travel on in advance. However, existing studies of travel mediation methods based on spatio-temporal grid reservations assume that all vehicles are self-driving vehicles. Since the full deployment of automated vehicles is expected to take a long time, it is essential to propose a control method for automated vehicles that takes into account conventional manual vehicles that do not have communication functions. In this study, we propose a road merging mediation method based on spatio-temporal grid reservations for situations where cooperative automated vehicles and manually operated vehicles without communication functions coexist. We propose a road merging mediation method based on spatio-temporal grid reservation for cooperative automatic vehicles that takes into account the travel paths of manually operated vehicles and the situation where manually operated vehicles and cooperative automatic vehicles coexist. | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN10116224 | |||||||||
書誌情報 |
研究報告マルチメディア通信と分散処理(DPS) 巻 2024-DPS-199, 号 16, p. 1-6, 発行日 2024-05-08 |
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ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2188-8906 | |||||||||
Notice | ||||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||||
出版者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 情報処理学会 |