Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2024-03-19 |
タイトル |
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タイトル |
CG型および実映像型ドライビングシミュレータの自動運転におけるテイクオーバー挙動の比較 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Comparison of Takeover Behaviors in Automated Driving between CG-based and Real Image-based Driving Simulators |
言語 |
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言語 |
jpn |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
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資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
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福岡大学 |
著者所属 |
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福岡大学 |
著者所属 |
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福岡大学 |
著者所属 |
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福岡大学 |
著者所属 |
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福岡大学 |
著者所属(英) |
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en |
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Fukuoka University |
著者所属(英) |
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en |
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Fukuoka University |
著者所属(英) |
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en |
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Fukuoka University |
著者所属(英) |
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en |
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Fukuoka University |
著者所属(英) |
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en |
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Fukuoka University |
著者名 |
元兼, 佑馬
國信, 綾斗
松本, 伊織
栗, 達
小野, 晋太郎
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著者名(英) |
Yuuma, Motokane
Ayato, Kuninobu
Iori, Matsumoto
Da, Li
Shintaro, Ono
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
自動運転におけるテイクオーバー挙動を CG 型および実映像型の仮想運転環境(ドライビングシミュレータ,DS)で再現し,その再現性の違いを検証した.これまでの DS は主にモデルベースの CG により再現されているが,近年,その現実感の高さや工数の低さから,実映像の再構成により再現する方式が注目されている.両方式では,描画原理や視覚的な現実感が異なることから,運転挙動の再現特性も異なると考えられるが,そのような比較検討はほとんど行われていない.本研究では,ドライバーが介在するレベル 3 以下の自動運転環境を想定して CG 型および実映像型の DS を構築し,ドライバーによるブレーキテイクオーバーを仮想的に再現した.具体的には,先行車両が車線変更を行い,その前方に急に駐車車両が現れたため,減速・停止する必要が生じるシナリオにおいて,ブレーキのタイミングに違いが見られるかを検証した.実験の時点では有意差は見られなかったが,比較実験に関して幾つかの考察を行った. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
This study replicated the takeover behaviors in automated driving using both computer-generated (CG) and real image-based virtual driving environments, namely driving simulators (DS), and verified the differences in their reproducibility. While conventional DSs have mainly relied on model-based CG for replication, there has been recent attention towards utilizing real image reconstruction due to its high realism and lower labor intensity. Given the differences in rendering principles and visual realism between the two approaches, it is presumed that the characteristics of replicated driving behaviors also differ, yet such comparative investigations have been scarce. In this research, DSs of both CG-based and real image-based types were constructed to simulate driver-initiated brake takeovers in environments of automated driving levels up to Level 3. Specifically, the timing of brake application was examined in a scenario where the preceding vehicle abruptly changed lanes, revealing a stationary vehicle ahead, necessitating deceleration or stopping. Although no significant differences were observed at the time of experimentation, several reflections were made concerning the comparative experiments. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA11135936 |
書誌情報 |
研究報告知能システム(ICS)
巻 2024-ICS-214,
号 4,
p. 1-7,
発行日 2024-03-19
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
2188-885X |
Notice |
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SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |