ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. 教育学習支援情報システム(CLE)
  3. 2024
  4. 2024-CLE-42

学習目標と個人の習熟度とのギャップを埋める個別オンライン学習教材をLMS上で自動生成する試み

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/233574
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/233574
4165562b-9c2d-472f-a861-d92188fe93be
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-CLE24042027.pdf IPSJ-CLE24042027.pdf (384.5 kB)
 2026年3月16日からダウンロード可能です。
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, CLE:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2024-03-16
タイトル
タイトル 学習目標と個人の習熟度とのギャップを埋める個別オンライン学習教材をLMS上で自動生成する試み
タイトル
言語 en
タイトル Towards Individualized Online Learning Material Generation on an LMS: Bridging the Gap between Learning Goals and Proficiency Levels
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 一般セッション6B
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
熊本大学
著者所属
熊本大学
著者所属
京都大学
著者所属
京都大学
著者所属(英)
en
Kumamoto University
著者所属(英)
en
Kumamoto University
著者所属(英)
en
Kyoto University
著者所属(英)
en
Kyoto University
著者名 喜多, 敏博

× 喜多, 敏博

喜多, 敏博

Search repository
Majumdar, Rwitajit

× Majumdar, Rwitajit

Majumdar, Rwitajit

Search repository
堀越, 泉

× 堀越, 泉

堀越, 泉

Search repository
緒方, 広明

× 緒方, 広明

緒方, 広明

Search repository
著者名(英) Toshihiro, Kita

× Toshihiro, Kita

en Toshihiro, Kita

Search repository
Rwitajit, Majumdar

× Rwitajit, Majumdar

en Rwitajit, Majumdar

Search repository
Izumi, Horikoshi

× Izumi, Horikoshi

en Izumi, Horikoshi

Search repository
Hiroaki, Ogata

× Hiroaki, Ogata

en Hiroaki, Ogata

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 通常,オンライン学習教材は静的なコンテンツとして準備されており,どの学習者にも基本的に同じコンテンツが表示される.インテリジェントな個別指導システムでは個別にカスタマイズされた学習パスが提供されることもあるが,学習者の習熟度レベルに基づいてパーソナライズされた学習コンテンツを動的に作成して提供するシステムはまだ見られない.各学習者の習熟度と,教師が設定した最終的な学習目標とのギャップを埋めるための個別学習教材を生成できれば,完全にアダプティブな学習環境を提供することができる.本稿での試みでは,大規模言語モデル (LLM) へのプロンプトとして,学習目標と学習者が習得済みの項目を与えることにより,学習目標に関連するナレッジマップに基づき,Moodle 小テストと,PDF ファイル形式の学習教材を自動的に生成する.なお,各学習者が習得済みの項目は,LRS レコード等から推定ができるものとし,本稿では与件としている.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Typically, online learning materials are prepared as static content, with essentially the same content displayed to all learners. While intelligent personalized tutoring systems may offer individually customized learning paths, systems that dynamically generate and provide personalized learning content based on learners' proficiency levels are not yet common. If individualized learning materials could be generated to bridge the gap between each learner's proficiency and the final learning objectives set by the teacher, a fully adaptive learning environment could be provided. In this attempt, a large-scale language model (LLM) is used to generate Moodle quizzes and PDF-format learning materials based on a knowledge map related to the learning objectives, by providing prompts to the LLM about the learning goals and items the learners have already mastered. In this report, the items mastered by each learner are the given data, and are assumed to be estimable from sources such as LRS records.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12496725
書誌情報 研究報告教育学習支援情報システム(CLE)

巻 2024-CLE-42, 号 27, p. 1-5, 発行日 2024-03-16
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8620
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 10:03:07.063064
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3