| Item type |
SIG Technical Reports(1) |
| 公開日 |
2024-03-16 |
| タイトル |
|
|
タイトル |
学習目標と個人の習熟度とのギャップを埋める個別オンライン学習教材をLMS上で自動生成する試み |
| タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Towards Individualized Online Learning Material Generation on an LMS: Bridging the Gap between Learning Goals and Proficiency Levels |
| 言語 |
|
|
言語 |
jpn |
| キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
一般セッション6B |
| 資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
| 著者所属 |
|
|
|
熊本大学 |
| 著者所属 |
|
|
|
熊本大学 |
| 著者所属 |
|
|
|
京都大学 |
| 著者所属 |
|
|
|
京都大学 |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kumamoto University |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kumamoto University |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kyoto University |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kyoto University |
| 著者名 |
喜多, 敏博
Majumdar, Rwitajit
堀越, 泉
緒方, 広明
|
| 著者名(英) |
Toshihiro, Kita
Rwitajit, Majumdar
Izumi, Horikoshi
Hiroaki, Ogata
|
| 論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
通常,オンライン学習教材は静的なコンテンツとして準備されており,どの学習者にも基本的に同じコンテンツが表示される.インテリジェントな個別指導システムでは個別にカスタマイズされた学習パスが提供されることもあるが,学習者の習熟度レベルに基づいてパーソナライズされた学習コンテンツを動的に作成して提供するシステムはまだ見られない.各学習者の習熟度と,教師が設定した最終的な学習目標とのギャップを埋めるための個別学習教材を生成できれば,完全にアダプティブな学習環境を提供することができる.本稿での試みでは,大規模言語モデル (LLM) へのプロンプトとして,学習目標と学習者が習得済みの項目を与えることにより,学習目標に関連するナレッジマップに基づき,Moodle 小テストと,PDF ファイル形式の学習教材を自動的に生成する.なお,各学習者が習得済みの項目は,LRS レコード等から推定ができるものとし,本稿では与件としている. |
| 論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Typically, online learning materials are prepared as static content, with essentially the same content displayed to all learners. While intelligent personalized tutoring systems may offer individually customized learning paths, systems that dynamically generate and provide personalized learning content based on learners' proficiency levels are not yet common. If individualized learning materials could be generated to bridge the gap between each learner's proficiency and the final learning objectives set by the teacher, a fully adaptive learning environment could be provided. In this attempt, a large-scale language model (LLM) is used to generate Moodle quizzes and PDF-format learning materials based on a knowledge map related to the learning objectives, by providing prompts to the LLM about the learning goals and items the learners have already mastered. In this report, the items mastered by each learner are the given data, and are assumed to be estimable from sources such as LRS records. |
| 書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12496725 |
| 書誌情報 |
研究報告教育学習支援情報システム(CLE)
巻 2024-CLE-42,
号 27,
p. 1-5,
発行日 2024-03-16
|
| ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8620 |
| Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
| 出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |