Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2024-03-16 |
タイトル |
|
|
タイトル |
SHARE:エビデンスに基づく教育の実現に向けた試行版データ利活用事例共有ポータルの評価 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
SHARE: Educational Case Sharing Portal Linking Educational Data and Practice for Evidence-Based Education |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
一般セッション6B |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
京都大学 |
著者所属 |
|
|
|
京都大学 |
著者所属 |
|
|
|
京都大学 |
著者所属 |
|
|
|
京都大学 |
著者所属 |
|
|
|
京都大学 |
著者所属 |
|
|
|
国立情報学研究所 |
著者所属 |
|
|
|
京都大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kyoto University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kyoto University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kyoto University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kyoto University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kyoto University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
National Institute of Informatics |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kyoto University |
著者名 |
堀越, 泉
加納, 泰斗
山内, 大聖
奥村, 光貴
許, 嘉瑜
西岡, 千文
緒方, 広明
|
著者名(英) |
Izumi, Horikoshi
Taito, Kano
Taisei, Yamauchi
Koki, Okumura
Chia-Yu, Hsu
Chifumi, Nishioka
Hiroaki, Ogata
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
新型コロナウイルス感染症の拡大と GIGA スクール構想により教育 ICT 環境の整備と情報化が急速に進展した.これに伴い,教育ビッグデータの蓄積も始まり,教育データを利活用するラーニングアナリティクスの実現場への導入も開始している.しかしながら,参考にできる利活用事例や研修が少ないこと,また共有される知見の再検証が行われることは少ないという課題があった.本稿では,これらの課題を解決するために提案されてきた実際の教育データと連携する事例共有ポータル SHARE について,この試行版の予備的な評価を行った.2 つの評価の結果より,実際の教育データと紐付けることにより,教員向けデータ利活用事例集として機能しながら,記載された知見の再検証を可能にする事例ポータルの実現可能性が示された. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Due to the spread of COVID-19 and the GIGA School initiative, the development of the educational ICT environment and digitization in education has progressed rapidly. This resulted in the accumulation of educational big data, and the implementation of learning analytics that utilizes educational data has also begun. However, few use cases and workshops are available for reference, and the extent to which the shared knowledge is replicable as "evidence" has not been sufficiently discussed. This paper aims to evaluate the trial version of SHARE, a case sharing portal that links with actual educational data, which has been proposed to solve these issues. The results of the two evaluations demonstrate the feasibility of creating a case portal that can function as a collection of data utilization examples for teachers by linking with actual educational data, while also making it possible to verify the reproducibility of the described findings. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12496725 |
書誌情報 |
研究報告教育学習支援情報システム(CLE)
巻 2024-CLE-42,
号 26,
p. 1-8,
発行日 2024-03-16
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8620 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |