@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00233563, author = {松尾, 泰成 and 松浦, 健二 and 竹内, 寛典 and 佐野, 雅彦 and Taisei, Matsuo and Kenji, Matsuura and Hironori, Takeuchi and Masahiko, Sano}, issue = {16}, month = {Mar}, note = {Web サーバの運用経験が浅い初学者やさほど設定変更頻度が多くない管理者にとって,実装したいアクセス制御の構想があっても,それを要件に落とし込み,具体的な設定を行うことは容易ではない.Apache(v.2.4)ではディレクティブを用いて各種アクセス制御を行えるが,その入れ子構造は論理構造で捉えることができる.そこで運用経験が少なくても論理構造と設定時の記述表現を紐づける支援があれば理解が容易になり設定が可能と考える.よって本研究では論理構造に着目した Web サーバのアクセス制御設定の学習支援の実現を目的とする.論理構造と記述表現を結ぶ中間状態までの学習環境を LMS 上で一部設計した., Even if a beginner with little experience in management of a Web server has an access control requirement that he wants to implement, s/he may not know how to set it up concretely. In Apache (v.2.4), directives can be written and configured for such an access control requirement, and the nested structure in a descriptive aspect can be expressed in a logical structure. Therefore, even with an administrator of little experience, the present study tries to make a prototype of LMS that manages to support learning the configuration by linking the logical structure in mind.}, title = {論理構造に着目したWebサーバのアクセス制御設定の学習支援}, year = {2024} }