Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2024-03-02 |
タイトル |
|
|
タイトル |
推論の誘発を目的としたプログラミング学習環境における能動的推論の活用とその実践 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Use and practice of active inference in programming learning environments for the purpose of inducing inference |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
学生セッション(3)&一般セッション(3) |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
明星大学大学院 |
著者所属 |
|
|
|
明星大学 |
著者所属 |
|
|
|
明星大学 |
著者所属 |
|
|
|
明星大学 |
著者所属 |
|
|
|
明星大学 |
著者名 |
鷹觜, 莉子
山中, 脩也
目黒, 翔吾
長, 慎也
河原, 弘幸
|
著者名(英) |
Riko, Takanohashi
Naoya, Yamanaka
Shogo, Meguro
Shinya, Cho
Hiroyuki, Kawahara
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
自由エネルギー原理を基礎とし,推論を繰り返すことを目的としたプログラミング学習環境において,能動的推論(Active Inference)を活用し,学習者の行動と知覚の循環を推進することを試みた.ここで能動的推論とは,学習者が期待する感覚入力に合うよう周囲の環境を予測しやすい状態に変化させる行動制御・意思決定を指し,学習者が能動的推論を遂行しやすくなる学習プロセスを提供することで,学習者集団内で各学習者が推論を繰り返せることを確認した.本稿では,当該学習環境における能動的推論の具体的な活用・導入の仕方とその実践の結果を具体的なデータとともに示す. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Based on the free energy principle In a programming learning environment that aims at iterative reasoning Active Inference is used to promote a cycle of learner action and perception. We attempted to promote the learner's cycle of action and perception by utilizing Active Inference. Active inference refers to Active Inference refers to behavioral control and decision-making that changes the surrounding environment to a predictable state to match the sensory input expected by the learner. action control and decision-making that changes the surrounding environment in a predictable manner to match the learner's expected sensory input. By providing a learning process that facilitates learners' active reasoning By providing a learning process that facilitates learners' active reasoning, we confirmed that each learner can repeat reasoning within a group of learners. In this paper, we present a specific example of active reasoning in this learning environment. This paper presents the specific ways of using and introducing active reasoning in the learning environment and the results of the practice, along with concrete data. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10096193 |
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE)
巻 2024-CE-174,
号 16,
p. 1-6,
発行日 2024-03-02
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8930 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |