@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00233112, author = {清水, 誠司 and 太田, 光一 and 谷, 文 and 長谷川, 忍 and Seiji, Shimizu and Koichi, Ota and Wen, Gu and Shinobu, Hasegawa}, issue = {6}, month = {Mar}, note = {近年 AI の普及は企業だけではなく一般人にまで広がってきており,AI に関する知識の重要性は高まってきている.本研究では,AI 初学者に向けた定義や基本的な仕組みを AI リテラシーとして学べるシステムの開発を行った.開発したシステムはゲームの要素を取り入れたシステムで,ルールベース AI・強化学習・教師あり学習の 3 種類の AI 手法を学ぶことができる.また,本システムは学習者がゲーム AI を作成する過程で AI リテラシーを学べる仕組みとなっており,異なる AI 手法の違いの理解を促進させるために作成した AI 同士を比較できる機能を実装している.本研究では,開発したシステムを使用した際の AI リテラシーの習熟度を調べる予備実験を行った., In recent years, AI has been spreading not only to companies but also to the general public, and the importance of knowledge about AI has been increasing. In this study, we developed a system for beginners to learn AI literacy. The developed system incorporates game elements, enabling learners to learn three types of AI methods: rule-based AI, reinforcement learning, and supervised learning. The system also enables learners to learn AI literacy by creating a game AI. It has a function to compare the created AI with each other in order to promote understanding of the differences between different AI methods. In this study, we conducted a preliminary experiment to examine the proficiency level of AI literacy when using the developed system.}, title = {AI同士の比較に着目したAIリテラシー学習システムの開発}, year = {2024} }