@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00233061,
 author = {近藤, 海斗 and 上山, 憲昭 and Kaito, Kondo and Noriaki, Kamiyama},
 issue = {41},
 month = {Mar},
 note = {現実世界の多種多様なデータを収集し,サイバー空間上でシミュレーションを行うことで,現実世界で生じる様々な現象を予測するデジタルツインが注目されている.「都市デジタルツイン」は住環境や市街の様々な環境データを用いたデジタルツインであり,人々が暮らす社会の将来の状態や状況を予測する.そして共創型デジタルツインは「まちの住人」からデータを収集してシミュレーションを行うデジタルツインであり,多種多様なデータが必要となる「都市デジタルツイン」を実現する方法として注目されている.住人からデータを収集しシミュレーションを行い,様々な予測結果を提供するのがプラットフォーム事業者であり,住人に対してどのようにデータ提供のためのインセンティブを提供するかといったビジネスモデルが,持続可能な「都市デジタルツイン」を実現する鍵となる.そこで本稿では,共創型デジタルツインのプラットフォームのビジネスモデルとしてどのようなものが考えられるかを検討する.そして利害関係者 (ステークホルダ) 間の動的な関係を微分方程式で解析できる進化ゲーム理論を用いて,どのようなビジネスモデルが望ましいか検証する., Digital twins that predict various phenomena in the real world by collecting a wide variety of data from the real world and simulating them in cyberspace are attracting attention. The “City Digital Twin” is a digital twin that uses various environmental data of living environments and urban areas to predict the future state and conditions of the society in which people live. The co-creation type digital twin is a digital twin that collects data from “city dwellers” and performs simulations, and the co-creation type digital twin is attracting attention as a method to realize an “city digital twin” that requires a wide variety of data. The platform operator collects data from residents, performs simulations, and provides various prediction results, and the business model of how to provide incentives to residents for providing data is the key to realizing a sustainable “city digital twin. In this paper, we examine possible business models for a co-creation-type digital twin platform. We then use evolutionary game theory, which can analyze the dynamic relationships among stakeholders using differential equations, to examine what kind of business model is desirable.},
 title = {共創型都市デジタルツインのビジネスモデルの進化ゲームを用いた分析},
 year = {2024}
}