@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00233060, author = {矢野, 英人 and 義久, 智樹 and 山口, 琉太 and 河合, 由起子 and 村重, 圭亮 and 松本, 哲 and 木戸, 善之 and 下條, 真司 and Hideto, Yano and Tomiki, Yoshihisa and Ryuta, Yamaguchi and Yukiko, Kawai and Keisuke, Murashige and Satoru, Matsumoto and Yoshiyuki, Kido and Shinji, Shimojo}, issue = {40}, month = {Mar}, note = {近年注目されている Mobility as a Service(MaaS)は,Society5.0 における社会課題の解決に活用できる. MaaS の活用によって解決できる社会課題としては,ラストワンマイルの提供だけでなく,都市部における公共交通負担の低減,地方における交通過疎への対応,観光地での交通渋滞緩和と地域経済活性化などが考えられる.本研究では,スマートバイクを利用した実証実験により取得したセンサデータを活用し,移動方法のインセンティブとして利用できる MaaS マイル計算方式を提案し,各プレーヤー(サービス提供者,利用者など)の利益を考慮した様々なケースで利用者誘引が可能な MaaS マイル計算方式の実装と評価を行い,利用者誘引型低遅延 MaaS 基盤を構築する., Mobility as a Service (MaaS), which has been the focus of attention in recent years, can be utilized to solve social challenges in Society 5.0. The social challenges that can be utilized to solve by MaaS include not only the provision of the last-mile transportation, but also reducing the burden of public transportation in urban areas, addressing transportation depopulation in rural areas, alleviating traffic congestion in tourist areas, and stimulating regional economic activities. In this research, we propose a MaaS mileage calculation algorithm that can be used as an incentive for traveling methods by utilizing sensor data collected through demonstration experiments using smart bikes, and development and analysis a MaaS mileage calculation method that can attract users in various cases considering the benefits of each player (service providers, users, etc.), and build a user-attracted low-latency MaaS platforms.}, title = {利用者誘引型低遅延MaaS基盤のためのMaaSマイル計算方式の実装と評価}, year = {2024} }