@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00232996,
 author = {仁尾, 愛斗 and 角, 薫 and Aito, Nio and Kaoru, Sumi},
 issue = {23},
 month = {Mar},
 note = {本研究では,小学校高学年を対象にした地理教育のための地形と気候を体験学習できるシステムを開発した.実際に観測されているデータを元に地形と気候が表現されてあり,ユーザがシステムを操作することにより時空間を越えて気候のシミュレーションが出来,立体的に観察することのできるインタラクティブなシステムである.本システムでは特に,地形,気温と湿度,雲や雨,風を視覚的に表現しており,ユーザが地点を選択することによりその地域の気候のシミュレーションを開始することができる.日時を変更する,再生速度を変えるといった時間操作と,地面を歩く,空を飛ぶといった視点移動を通して気候による天候の違い,地形の違いを仮想空間上の体験を通して学ぶことができる.本システムの有効性の検証のために小学生と成人を対象に評価実験を行った.VR のシステムと紙の教材で学習効果に差は見られなかったが,VR のシステムによる観察は,自分の言葉で説明することを説明することを促すこと,学習に楽しさを与えることが分かった., In this study, we developed an experiential learning system for geographical education that enable to observe the geographical features and the climate for geography education for upper elementary school students. The geographical features and the climate are represented based on measured values, operating by users to simulate climates across time and space and three-dimensional observation. The system provides visual representations of the geographical features, temperature and humidity, clouds, rain, and wind, and allows users to select a location to start a simulation of the climate in that area. Through experiences in a virtual space, users can learn the differences in weather conditions and the geographical features by changing the time and date, changing the playback speed, and moving the viewpoint by walking on the ground or flying through the sky. To verify the effectiveness of this system, we conducted an evaluation experiment with elementary school students and adults and found that although there was no difference in learning effectiveness between the VR system and paper materials, observation using the VR system encouraged students to explain things in their own words and added fun to their learning.},
 title = {地形と気候を体験学習するインタラクティブなデジタルツイン},
 year = {2024}
}