WEKO3
アイテム
顔の表情推定によるピアニスト独自の演奏表現抽出のための提案
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/232982
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/232982440d1610-b876-4916-8a88-5d8db58b7293
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]()
2026年3月4日からダウンロード可能です。
|
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
|
|
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, HCI:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-03-04 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 顔の表情推定によるピアニスト独自の演奏表現抽出のための提案 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | A study on extracting pianist's own performance by using facial expressions estimating technique | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 表現 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||
資源タイプ | technical report | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
国士舘大学理工学部 | ||||||||||
著者所属 | ||||||||||
国士舘大学理工学部 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Faculty of Science and Engineering, Kokushikan University | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Faculty of Science and Engineering, Kokushikan University | ||||||||||
著者名 |
鏡味, ほのか
× 鏡味, ほのか
× 中村, 嘉志
|
|||||||||
著者名(英) |
Honoka, Kagami
× Honoka, Kagami
× Yoshiyuki, Nakamura
|
|||||||||
論文抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 心に響く音楽を奏でるとき,ピアニストは自身の感情を演奏に込めているといわれている.これまでも演奏者の感情を主体とした演奏表現についての研究はなされているが,本研究では演奏時の顔の表情推定から演奏者の演奏表現を明らかにすることを試みる.一般に詳細な演奏法は楽譜に明記されていないため,楽譜のみの演奏表現では豊かな音楽を奏でることが困難である.一方,楽譜には発想標語と呼ばれる演奏表現のための抽象的なイメージが示されている.すなわち,ピアニストにとって “演奏表現をする“ とは,演奏者がそのイメージに対する独自の解釈を通して内面的な感情変化を構築し,それを外在化させて音を奏でるということである.人の顔の表情は内面的な感情と強い相関があるため,演奏者の顔の表情から感情を推定し,楽譜に記載された発想標語と表情推定で得た演奏者の感情変化を比較して,その差を分析する.分析の結果,ピアニストは楽譜の指定表現に従いつつも,それぞれ独自の感情を加えて演奏表現の調整を行い,より心に響く音楽を奏でていることが示された. | |||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | Pianists play the piano with their emotions for reverberating with the audiences. Many studies have been made to understand the relationship between their own emotion and the performance expressions. This study tackles the issue with focusing on the player's facial expressions to reveal their inner emotion when they are performing. By the stylistic marking such as “dolce”, which means “play gently and sweetly” in English, the musical score indicates the performing image. Due to such the abstract writing style, it is hard to play moving melodies only following the stylistic markings on the musical score. Thus, the pianists have own continuous feelings in their mind. In other words, playing the piano means constructing their inner emotion that reflects their personal views of the stylistic markings and expressing them. As a strong relationship between human's facial expression and inner emotion, this study compares the stylistic markings on the musical score and the pianist's continuous facial expressions. The result shows that the pianists arrange their performance expressions by adding own unique emotion while following the musical score instructions and perform emotionally moving melodies. | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA1221543X | |||||||||
書誌情報 |
研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI) 巻 2024-HCI-207, 号 9, p. 1-7, 発行日 2024-03-04 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2188-8760 | |||||||||
Notice | ||||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||||
出版者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 情報処理学会 |