Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2024-03-04 |
タイトル |
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タイトル |
オンライン会議参加者のリアルタイムな気持ちの共有による会議活性化の検討 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Study on meeting activation by sharing real-time feelings of online meeting participants |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
コミュニケーション支援,コミュニティ支援 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
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資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
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富士通株式会社 |
著者所属 |
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富士通株式会社 |
著者所属 |
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富士通株式会社 |
著者所属 |
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九州大学 |
著者所属 |
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九州大学 |
著者所属 |
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九州大学 |
著者所属 |
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九州大学 |
著者所属(英) |
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en |
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Fujitsu Ltd. |
著者所属(英) |
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en |
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Fujitsu Ltd. |
著者所属(英) |
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en |
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Fujitsu Ltd. |
著者所属(英) |
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en |
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Kyushu University |
著者所属(英) |
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en |
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Kyushu University |
著者所属(英) |
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en |
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Kyushu University |
著者所属(英) |
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en |
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Kyushu University |
著者名 |
早川, 昭二
上村, 拓也
烏谷, 彰
島﨑, 大翠
中村, 優吾
福嶋, 政期
荒川, 豊
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著者名(英) |
Shoji, Hayakawa
Takuya, Kamimura
Akira, Karasudani
Taisui, Shimasaki
Yugo, Nakamura
Shogo, Fukushima
Yutaka, Arakawa
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
オンライン会議においては,参加者同士の相槌や仕草といった反応が捉えにくいため,一方的に多く発言する,発言しない,といった発言量の偏りを生じ,合意形成や満足度への支障に繋がる.望ましい姿は,参加者全員が均等に発言し,さらに多様な参加者同士で発言しあう,といった会議が活性化された状態である.発言量を可視化して,発言し過ぎに気づかせる従来方式があるが,何を発言したらよいか分からない参加者にとっては促しに繋がらない課題がある.この課題を解決するため,発言に対して参加者が抱いた気持ち,例えば賛同,共感,異議などを自然な反応として表明し共有できれば,それがきっかけとなり発言者や他の参加者が互いに発言を促す効果に繋がり,会議を活性化できるとの仮説を立てた.本稿では既存のオンライン会議サービスへ追加モジュールなしに,共感,賛同および異議に相当する気持ちを自然に表明,共有できるシステムを構築し,システムによる活性化効果を評価した.本システムの導入により,従来は発言量が非常に少なかった参加者が,4 割ほど発言量が多くなった.さらに従来はファシリテーターからの問いかけに対する他の参加者からの返答という 2 者間の会話回数が高かったが,システムを導入して行った会議では,ファシリテーター以外の複数参加者同士の会話回数が約 2 倍増加した.以上から会議を活性化する仮説を実証した. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
In the online meeting, it is difficult to catch the reaction of the participants such as the chiming and the gesture, and the amount of speech such as unilaterally speaking a lot or not speaking is biased, which leads to the hindrance to consensus building and satisfaction. Desirable is the state in which the conference is activated, in which all participants speak equally and in addition, various participants speak to each other. There is a conventional method which visualizes the amount of speech and makes the participant notice the excessive speech, but there is a problem which does not lead to the prompt for the participant who does not know what to say. In order to solve this problem, we hypothesized that if participants can express and share their feelings, such as approval, empathy, and objection, as a natural reaction, this will lead to the effect of speakers and other participants encouraging each other to speak, thereby activating the meeting. In this paper, we constructed a system which can express and share feelings corresponding to sympathy, approval and objection naturally without additional modules to the conventional online conference support services, and evaluated the activation effect by the system. By the introduction of this system, the participants who used to have very small amount of speech increased the amount of speech by about 40%. In addition, although the number of conversations between two parties such as responses from other participants to questions from the facilitator was high until now, the number of conversations between multiple participants other than the facilitator increased about twice in the meetings conducted by introducing the system. From the above, the hypothesis of activating the conference was verified. |
書誌レコードID |
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識別子タイプ |
NCID |
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関連識別子 |
AB00006906 |
書誌情報 |
研究報告コラボレーションとネットワークサービス(CN)
巻 2024-CN-122,
号 9,
p. 1-8,
発行日 2024-03-04
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
2758-8262 |
Notice |
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SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |