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  1. 研究報告
  2. 音声言語情報処理(SLP)
  3. 2024
  4. 2024-SLP-151

仮想歩行アプリケーションにおける静止状態での環境音合成に関する検討

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/232520
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/232520
7f0ee910-8ce1-4480-86f9-bc28b4bd955c
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-SLP24151050.pdf IPSJ-SLP24151050.pdf (2.7 MB)
Copyright (c) 2024 by the Institute of Electronics, Information and Communication Engineers This SIG report is only available to those in membership of the SIG.
SLP:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2024-02-22
タイトル
タイトル 仮想歩行アプリケーションにおける静止状態での環境音合成に関する検討
タイトル
言語 en
タイトル A Study on Environmental Sound Synthesis in the Case of Pausing in Virtual Walking Applications
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ポスターセッション2 SP/SLP
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
東京大学工学部
著者所属
東京大学大学院工学系研究科
著者所属
東京大学大学院工学系研究科
著者所属
東京大学大学院工学系研究科
著者所属(英)
en
Faculty of Engineering, The University of Tokyo
著者所属(英)
en
Graduate School of Engineering, The University of Tokyo
著者所属(英)
en
Graduate School of Engineering, The University of Tokyo
著者所属(英)
en
Graduate School of Engineering, The University of Tokyo
著者名 西島, 大史

× 西島, 大史

西島, 大史

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森田, 湧大

× 森田, 湧大

森田, 湧大

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齋藤, 大輔

× 齋藤, 大輔

齋藤, 大輔

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峯松, 信明

× 峯松, 信明

峯松, 信明

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著者名(英) Hiroshi, Nishijima

× Hiroshi, Nishijima

en Hiroshi, Nishijima

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Wakuto, Morita

× Wakuto, Morita

en Wakuto, Morita

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Daisuke, Saito

× Daisuke, Saito

en Daisuke, Saito

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Nobuaki, Minematsu

× Nobuaki, Minematsu

en Nobuaki, Minematsu

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究では,仮想歩行アプリケーションにおいて静止状態で再生される環境音の合成と,その合成における動的なオブジェクトに起因する音の取り扱いについて検討を行った.ユーザが静止し,歩行者のような周囲の動的なオブジェクトが静止している状況下において,これらのオブジェクトにより発生する音が環境音に含まれることは,ユーザに不整合感を与える可能性がある.そこで,GAN ベースの生成モデルを使用して環境音を合成し,更に歩行者などの動的なオブジェクトから生じる音が与える影響について,静止状態で再生される環境音としての適切さの観点から調査した.結果として,静止状態において再生されるのに適切な環境音を合成し再生することが可能であり,また動的なオブジェクトの音を含まない環境音が,含む環境音に比べてより適切であるという印象をユーザに与えることを示唆した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In this study, we investigated the synthesis of environmental sounds for pausing states in virtual walking applications and how sounds originating from dynamic objects are handled in this synthesis. We focused on the potential inconsistency felt by users when environmental sounds include noises produced by surrounding dynamic objects, such as pedestrians, especially in situations where both the user and the dynamic objects are stationary. Using a GAN-based generation model, we synthesized environmental sounds and examined the impact of including noises from dynamic objects on the suitability of these sounds for pausing states. The result suggests that it is possible to synthesize and reproduce environmental sounds appropriate for pausing states. Additionally, environmental sounds that exclude noises from dynamic objects were found to create a more suitable impression for users compared to those that include such noises.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10442647
書誌情報 研究報告音声言語情報処理(SLP)

巻 2024-SLP-151, 号 50, p. 1-6, 発行日 2024-02-22
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8663
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
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Ver.1 2025-01-19 10:25:13.592203
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