@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00232410,
 author = {中込, 佑妃野 and シモン, ミュラー and 赤石, 美奈 and Yukino, Nakagome and Simone, Müller and Mina, Akaishi},
 issue = {2},
 journal = {情報処理学会論文誌},
 month = {Feb},
 note = {本研究は,文学作品に使われている感性語の表現する概念を語彙空間として視覚化するフレームワークを提案する.人の感性や感情を表す言葉は,定義することが難しく,同じ言葉を用いていても異なる解釈をしている場合も多々ある.また,言語の使い方や意味は刻々と変化している.感性語の表現する世界観を表現するためには,その感性語で表現される概念の内包的表現と外延的表現について考え,それに基づき語彙空間を設計することが必要であると考えた.本論文では,平安時代の文学作品『枕草子』と『源氏物語』における「をかし」と「あはれ」のとらえ方の比較や,鎌倉時代の文学作品『うたたね』と『十六夜日記』において感情変化の表現の仕方を比較することにより,本手法で提案する語彙空間の有効性について論ずる., This study proposes a framework for visualizing the conceptual representation of affective words used in literature as a semantic space. It is difficult to define the meaning of words that express human sensibility and emotions, as they can often be subject to varying interpretations even when using the same vocabulary. Furthermore, the usage and meanings of words are constantly evolving. To capture the worldview expressed by affective words, it is necessary to consider both the intension and extension of those words, and design a semantic space based on them. In this paper, we discuss the effectiveness of the proposed semantic space by comparing the interpretations of the terms wokash and aware in the literature of the Heian period, such as Makura no Soshi and Genji Monogatari, as well as examining expressions of emotional changes in the literature of the Kamakura period, such as Utatane and Izayoi Nikki.},
 pages = {322--330},
 title = {語彙空間構築による文学作品の感性語の特徴分析},
 volume = {65},
 year = {2024}
}