@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00232000, author = {渡邉, 景子 and 久野, 靖 and 角田, 博保 and 中山, 泰一 and Keiko, Watanabe and Yasushi, Kuno and Hiroyasu, Kakuda and Yasuichi, Nakayama}, issue = {6}, month = {Jan}, note = {幼稚園(および保育所,認定こども園)から小学校へのスムーズな接続は 2000 年頃から言われている小 1 プロブレムへの対応として有効である.さらに幼小接続には,幼稚園の遊びの中で育まれた学びの芽生えを,小学校での自覚的な学びへと繋げていく使命がある.筆者らは,幼稚園のときにビスケットプログラミングで遊んだ経験のある子どもたちが小学校に入学してからもビスケットプログラミングを活用して教科の学習を行うことにより,幼小接続を円滑に行えるのではないかと考えた.福島県棚倉町の幼稚園では,2022 年度から筆者らが協力してビスケットプログラミングで遊ぶ時間を設けている.幼稚園時代にビスケットで遊んだことのある子どもたちが小学校でもビスケットを用いて学ぶことができるように,各教科(国語・算数・生活・音楽・図工・英語・体育・特別な教科道徳)において,ビスケットを活用した教材を提案する., Smooth transition from kindergarten to elementary school is effective in addressing the ”First grade problem” that has been mentioned since around 2000. In addition, early childhood education and elementary education have a mission to connect the buds of learning that have been cultivated in the play of kindergarten to conscious learning in elementary school. We believe that Viscuit can be used to smooth the transition from kindergarten to elementary school. To achieve this, we recommend that children first experience playing with Viscuit in kindergarten and then try incorporating Viscuit programming into their subject learning after entering elementary school. In 2022, we have been collaborating to provide time for children to play with Viscuit programming in kindergartens in Tanagura, Fukushima Prefecture. We propose teaching materials that utilize Viscuit in each subject (Japanese, math, life, music, art, English, physical education, and special subject morality) so that children who have played with Viscuit in kindergarten can also learn with Viscuit in elementary school.}, title = {ビスケットプログラミングによる幼小接続の提案}, year = {2024} }