WEKO3
アイテム
LAのための学習データ流通におけるグループでの分析を考慮した自動交渉手法の設計
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/231500
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/23150093290604-7551-41b1-8168-aeb2641636f8
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
2025年12月14日からダウンロード可能です。
|
Copyright (c) 2023 by the Information Processing Society of Japan
|
|
| 非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, DPS:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 | ||
| Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2023-12-14 | |||||||||||
| タイトル | ||||||||||||
| タイトル | LAのための学習データ流通におけるグループでの分析を考慮した自動交渉手法の設計 | |||||||||||
| タイトル | ||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||
| タイトル | Design of an Automated Negotiation Method Considering Group Analysis in Learning Data Distribution for LA | |||||||||||
| 言語 | ||||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||||
| キーワード | ||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||
| 主題 | 分散システム/IoT | |||||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||||
| 資源タイプ | technical report | |||||||||||
| 著者所属 | ||||||||||||
| 仙台高等専門学校 | ||||||||||||
| 著者所属 | ||||||||||||
| 東北大学大学院情報科学研究科 | ||||||||||||
| 著者所属 | ||||||||||||
| 仙台高等専門学校/東北大学大学院情報科学研究科 | ||||||||||||
| 著者所属(英) | ||||||||||||
| en | ||||||||||||
| National Institute of Technology, Sendai College | ||||||||||||
| 著者所属(英) | ||||||||||||
| en | ||||||||||||
| Graduate School of Information Sciences, Tohoku University | ||||||||||||
| 著者所属(英) | ||||||||||||
| en | ||||||||||||
| National Institute of Technology, Sendai College / Graduate School of Information Sciences, Tohoku University | ||||||||||||
| 著者名 |
早坂, 喜哉
× 早坂, 喜哉
× 菅沼, 拓夫
× 高橋, 晶子
|
|||||||||||
| 論文抄録 | ||||||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||||||
| 内容記述 | 利用者の行動のログをはじめとする多様なデータを蓄積・収集し利活用することが一般的になったが,データ収集の際にデータ提供者の実効的な同意が取れていないという問題がある.これは,教育の分野においても例外ではなく学習者の学習に関する操作ログ(学習データ)を分析する Learning Analytics (LA) においても同様である.これに対し,ソフトウェアエージェントが代理となり交渉を行うことで,データ提供者の負担を最小限にしつつデータ提供者の意思に沿ったデータ共有を行う手法が提案されている.しかし,教育の分野においては同じクラスや学科など,グループでの統計的な分析のニーズが存在しており,既存手法を適用することは好ましくない.そこで本稿では,データ提供者のグループでの分析を考慮した自動交渉手法を提案する. | |||||||||||
| 論文抄録(英) | ||||||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||||||
| 内容記述 | Although it has become common to accumulate, collect, and utilize various data, including logs of user behavior, a problem persists in obtaining effective consent from data providers during the data collection process. This is not exempt in the field of education, and the same holds true for Learning Analytics (LA), which analyzes operation logs related to learner learning (learning data). To address this problem, a method has been proposed in which a software agent acts as a proxy and negotiates, thereby minimizing the burden on the data provider and sharing data according to the data provider's preferences. However, in the field of education, there is a need for statistical analysis of groups, such as the same class or department, and it is not desirable to apply existing methods. Therefore, in this paper, we propose an automated negotiation method that takes into account the analysis by a group of data providers. | |||||||||||
| 書誌レコードID | ||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
| 収録物識別子 | AN10116224 | |||||||||||
| 書誌情報 |
研究報告マルチメディア通信と分散処理(DPS) 巻 2023-DPS-197, 号 1, p. 1-7, 発行日 2023-12-14 |
|||||||||||
| ISSN | ||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
| 収録物識別子 | 2188-8906 | |||||||||||
| Notice | ||||||||||||
| SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||||||
| 出版者 | ||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||
| 出版者 | 情報処理学会 | |||||||||||