WEKO3
アイテム
文章生成AIを利用して制作した動画教材による食育実践
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/231252
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/23125266434a3c-c32c-45e8-bf43-87a7f891b1e9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]()
2025年11月25日からダウンロード可能です。
|
Copyright (c) 2023 by the Information Processing Society of Japan
|
|
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, CLE:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-11-25 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 文章生成AIを利用して制作した動画教材による食育実践 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | Food education practice using video teaching materials produced using text generation AI | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | CE研究論文セッション | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||
資源タイプ | technical report | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
情報処理学会 | ||||||||||
著者所属 | ||||||||||
情報処理学会/現在,神戸情報大学院大学 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
IPSJ | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
IPSJ / Presently with Kobe Institute of Computing Graduate School of Information Technology | ||||||||||
著者名 |
金沢, 恵子
× 金沢, 恵子
× 孫, 一
|
|||||||||
論文抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 動画教材の台本作成に文章生成 AI を利用して,効率的な制作プロセスを試行した.Wikipedia との併用により,簡単に会話調の台本を出力でき,動画制作の簡略化に効果があった.また,大量の動画による効果的な教育の一例として,毎日の食事の献立に連動した食育という活用方法を提示し,実際に小学校の給食時間に動画の配信を 1 ヶ月間実施した.実施後には,視聴した児童に対し食に対する肯定的な変化が認められた. | |||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | We conducted an experiment to evaluate the effectiveness of a text generation AI system for producing scripts for educational videos. We used Wikipedia as a source of information and the AI system as a tool to generate dialogues that could be used as video scripts. This method simplified the video production process and reduced the time and cost required. Furthermore, we demonstrated an example of how to use a large number of videos for educational purposes, by creating and distributing videos on dietary education that were tailored to the daily meal plans of elementary school students. We delivered these videos during the school lunch hours for one month and observed positive changes in the students' eating habits. | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12496725 | |||||||||
書誌情報 |
研究報告教育学習支援情報システム(CLE) 巻 2023-CLE-41, 号 22, p. 1-8, 発行日 2023-11-25 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2188-8620 | |||||||||
Notice | ||||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||||
出版者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 情報処理学会 |