Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2023-11-15 |
タイトル |
|
|
タイトル |
ビジュアル・サウンドエフェクトを用いた筆記行動支援による学習効果の検証 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Verification of Learning Effectiveness by Supporting Writing with Visual and Sound Effects |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[特集:エンタテインメントコンピューティング] 筆記,学習支援,ゲーミフィケーション |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20729/00229302 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
著者所属 |
|
|
|
青山学院大学理工学部情報テクノロジー学科 |
著者所属 |
|
|
|
青山学院大学理工学部情報テクノロジー学科 |
著者所属 |
|
|
|
青山学院大学大学院理工学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
青山学院大学大学院理工学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
青山学院大学理工学部情報テクノロジー学科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department af Integrated Information Technology, College of Science and Engineering, Aoyama Gakuin University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department af Integrated Information Technology, College of Science and Engineering, Aoyama Gakuin University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Science and Engineering, Aoyama Gakuin University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Science and Engineering, Aoyama Gakuin University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department af Integrated Information Technology, College of Science and Engineering, Aoyama Gakuin University |
著者名 |
和田, 彪雅
伊藤, 弘大
矢野, 翔平
小倉, 歩
伊藤, 雄一
|
著者名(英) |
Hyoga, Wada
Kodai, Ito
Shohei, Yano
Ayumu, Ogura
Yuichi, Itoh
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
ゲームをプレイする際に生じるポジティブな感情は学習効果を向上させることが知られており,ゲームの仕組みなどを学習に取り入れる,ゲーミフィケーションに関する研究が多数行われている.そこで本研究では,学習における行為の1つである「筆記」にゲームの要素を取り入れた視聴覚フィードバックを付与することで,学習意欲・学習パフォーマンスを向上させるシステムを提案し,検討する.具体的には,ディスプレイにペンが触れてから離れるまでのストロークを点・直線・曲線の3種類に分解・分類し,打撃・斬撃などの視聴覚効果を付与するシステムを実装する.また,実装システムの評価実験として,フィードバックなし・増幅させた筆記音のフィードバックあり・提案システムの3条件で,40分間の英単語書き取りおよび英単語テストと,40分間の日本語文の書き取りの2つのタスクを実施した.実験では,筆記文字数,筆記への印象,および記憶定着に与える影響を調査した.結果として,提案手法を用いた方式は,他の条件と比較して,筆記文字数や筆記への印象に好影響を及ぼすことが示された. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Playing games generates positive emotions, and it can improve the learning effect.Therefore, many studies have been conducted on gamification to incorporate the gaming experience into learning.In this study, we propose a system that improves learning motivation and learning performance by gamification of “writing,” which is one of the actions in learning.Specifically, our system breaks down and classifies strokes from the time the pen touches the display to the time the pen leaves the display into three types (point, straight, and curve lines).Moreover, it adds visual effects incorporating game elements such as blows and slashes and sound effects.As an evaluation experiment of the proposed system, two tasks were conducted: a 40-minute English word writing and English word test and a 40-minute Japanese sentence writing under three conditions: without feedback, with feedback of amplified writing sounds, and with the proposed system.We focused on number of written words, the impression of writing, and the effect on memory retention.The results showed that the proposed system had a more positive effect on the number of written words and the impression of writing than the other conditions. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 64,
号 11,
p. 1509-1519,
発行日 2023-11-15
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1882-7764 |
公開者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |