@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00229411, author = {綱谷, 優 and 竹川, 佳成 and 松村, 耕平 and 平田, 圭二 and Yu, Tsunatani and Yoshinari, Takegawa and Kohei, Matsumura and Keiji, Hirata}, issue = {11}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Nov}, note = {本研究では,富士サファリパークでITに不慣れな飼育員にオンラインツアーシステムを繰り返し使用してもらう反復的デザインプロセスに基づき,サファリパークオンラインツアーシステムを開発した.COVID-19の流行から人々が旅行等の外出を控えたことにより,観光名所やテーマパークでは来場者が大きく減少するなかで,自宅にいながら観光地を巡るオンラインツアーが流行している.しかし,こうしたオンラインツアーでは配信スタイルや必要な機能はいまだ確立されていない.オンラインツアーはヒューマンリソース不足や感染症対策等の理由により,ワンオペレーションの制約の中でツアーが展開されるため,撮影者の大きな負担から視聴者のツアーへの興味が損なってしまう恐れがある.つまり,安定したオンラインツアーの実施には撮影者のタスク支援や,人物間の双方向コミュニケーションが必要である.本稿では,富士サファリパーク飼育員にサファリパークオンラインツアーシステムを繰り返し使用してもらうことでシステムを改良した.実運用の結果,ツアー満足度の評価が高いサファリパークオンラインツアーを実施できた., This report summarizes the development based on an Iterative Design Process in which the Safari Park online tour system was repeatedly used by Fuji Safari Park animal breeder(reporter) unfamiliar with IT. The COVID-19 epidemic has caused people to refrain from traveling and other outings, online tours of tourist destinations and theme parks have become popular as a way to visit these places while staying at home. However, the broadcast style and necessary functions of online tour have not yet been established. Due to limitations such as a shortage of human resources and infection control measures, online tours may be carried out under one-operation constraints, which may reduce the viewer's interest due to the heavy burden for the reporter. In other words, stable online tours require support for the reporter's tasks and interactive communication between people. In this paper, we improved the system by having Fuji Safari Park animal breeder(reporter) repeatedly use the Safari Park Online Tour System. As a result of implementation, a safari park online tour was conducted with high evaluation of tour satisfaction.}, pages = {1493--1508}, title = {ポケレポSafari:富士サファリパーク職員との共創によるサファリパークオンラインツアーシステムの開発とその実運用}, volume = {64}, year = {2023} }