ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. シンポジウム
  2. シンポジウムシリーズ
  3. ゲームプログラミングワークショップ(GPWS)
  4. 2023

モンテカルロ木探索のパラメータ調整による人間の指し手との一致率の向上

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/229343
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/229343
22a80958-488b-4670-8fbf-96d8988ae4b4
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-GPWS2023010.pdf IPSJ-GPWS2023010.pdf (597.3 kB)
Copyright (c) 2023 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Symposium(1)
公開日 2023-11-10
タイトル
タイトル モンテカルロ木探索のパラメータ調整による人間の指し手との一致率の向上
タイトル
言語 en
タイトル Improved Move-Matching Accuracy with Human Moves by Parameter Tuning for Monte Carlo Tree Search
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 コンピュータ将棋
キーワード
主題Scheme Other
主題 人間の模倣
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
電気通信大学大学院 情報理工学研究科
著者所属
電気通信大学大学院 情報理工学研究科
著者所属(英)
en
The University of Electro-Communications
著者所属(英)
en
The University of Electro-Communications
著者名 杵渕, 哲彦

× 杵渕, 哲彦

杵渕, 哲彦

Search repository
伊藤, 毅志

× 伊藤, 毅志

伊藤, 毅志

Search repository
著者名(英) Tetsuhiko, Kinebuchi

× Tetsuhiko, Kinebuchi

en Tetsuhiko, Kinebuchi

Search repository
Takeshi, Ito

× Takeshi, Ito

en Takeshi, Ito

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 ゲームAI はこれまで強さの向上を目的として発展してきたが,近年は人間の程よい対戦相手となるなど強さ以外の研究も行われており,その一つとして人間の選択結果を予測することが挙げられる.本研究では将棋を題材にあまり強くない人間の指し手を模倣することを目的とし,MCTS の探索傾向を変化させて目的の強さのプレイヤが行うような探索に近づけることで,一致率の向上を試みた.既存の探索を全く行わない手法では予測出来ない指し手を予測できたが,既存手法と比較して一致率は下回った.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Game AI has been developed for the purpose of improving strength, but recently there has been some research done outside of strength, such as being just the right opponent. This research aim to imitate human player’s move in Shogi. By changing the search tendency of MCTS to imitate the search conducted by human players, we attempted to improve move-matching accuracy. The proposed method was able to predict moves that could not be predicted by the existing method, but move-matching accuracy was lower than that of the existing method.
書誌情報 ゲームプログラミングワークショップ2023論文集

巻 2023, p. 56-58, 発行日 2023-11-10
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 11:34:36.815857
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3