@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00229196, author = {鈴木, 浩 and 村上, 寛光 and 津布久, 直樹 and 上田, 恭子 and Hiroshi, Suzuki and Hiromitsu, Murakami and Naoki, Tsubuku and Kyouko, Ueda}, issue = {29}, month = {Nov}, note = {映像を視聴することから学びのポイントを読み取り,独自の学びとして深めていくことは,高度な観察力と編集能力が必要である.また,インタラクティブな機器に囲まれた現代の子どもにとって,単に映像を視聴することから能動的な学習への動機づけをさせることは容易ではない.そこで本プロジェクトチームは,学習テーマの映像から,各子どもの興味に合わせて,対話的に学びを深めていけるシステムとして,SC シアターを開発した.SC シアターでは,学習テーマの映像を流すメイン映像と子どもたちの興味や学びを担うクリエイティブパッドの 2 つから構成されている.本発表では,開発したシステムの概要と運営で得られた知見を述べる., Extracting key learning points from the act of viewing videos and subsequently deepening them as a unique form of learning requires advanced observational skills and editing capabilities. Moreover, for contemporary children surrounded by interactive devices, mere video consumption does not readily motivate active learning. Thus, our project team has developed the SC Theater as a system that facilitates interactive learning tailored to each child's interests from educational theme videos. The SC Theater consists of two components: the main video display for educational theme videos and the Creative Pad, which supports children's interests and learning. In this presentation, we will provide an overview of the developed system and share the insights gained from its operation.}, title = {SCシアター:能動的な表現活動を学びにつなげる科学館展示}, year = {2023} }