ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(トランザクション)
  2. 教育とコンピュータ(TCE)
  3. Vol.9
  4. No.3

デザイン学習における学生の学習方略を促すチャットボットの試作と評価

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/228611
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/228611
fea8eb89-eb83-40c0-a60a-ee72f874166d
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TCE0903005.pdf IPSJ-TCE0903005.pdf (3.7 MB)
 2025年10月20日からダウンロード可能です。
Copyright (c) 2023 by the Information Processing Society of Japan
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, CE:会員:¥0, CLE:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type Trans(1)
公開日 2023-10-20
タイトル
タイトル デザイン学習における学生の学習方略を促すチャットボットの試作と評価
タイトル
言語 en
タイトル Prototyping Chatbot to Support Student Learning Strategies in Design Education and Its Evaluation
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [研究論文] デザイン学習,学習改善,計画,振り返り,エージェント
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
愛知産業大学/名古屋工業大学
著者所属
名古屋工業大学
著者所属
三重大学
著者所属(英)
en
Aichi Sangyo University / Nagoya Institute of Technology
著者所属(英)
en
Nagoya Institute of Technology
著者所属(英)
en
Mie University
著者名 廣瀬, 伸行

× 廣瀬, 伸行

廣瀬, 伸行

Search repository
白松, 俊

× 白松, 俊

白松, 俊

Search repository
奥原, 俊

× 奥原, 俊

奥原, 俊

Search repository
著者名(英) Nobuyuki, Hirose

× Nobuyuki, Hirose

en Nobuyuki, Hirose

Search repository
Shun, Shiramatsu

× Shun, Shiramatsu

en Shun, Shiramatsu

Search repository
Shun, Okuhara

× Shun, Okuhara

en Shun, Okuhara

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究では,デザインを学ぶ学生の学習方略行動を促すために,学習状況を聞き取り,状況に基づいてアドバイスするチャットボットを試作した.学生の学習方略を促進するかどうかを評価するために,デザイン学習に用いるスケッチブックアプリに試作チャットボットを実装して実験を行った.その結果チャットボットは,67.8%の学生に自然な対話の流れを作ることができた.また,学生が目標達成の見込みに「どちらかといえばできそうでない」と回答したときに限定すると,課題プロセスの経過を把握する方略を使用したと自己申告の割合が増加した.さらに分析を進めたことによって,学習方略の相互関係に基づいた改善点が得られた.そこで,実験結果の詳細な分析から学習内容を得意と感じさせる対話をすることで,学習経過の把握,振り返り,学習方法の工夫などの方略行動を増やすことができるという結果が得られたため,今後の研究で実証的に検証していきたい.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The prototype chatbot we created provides students with advice on design learning strategies through automated interactions. We implemented a prototype of the chatbot in a sketchbook application that students utilized to receive advice during their design studies and evaluated whether it could help them to facilitate their learning strategies. The results demonstrated that the chatbot was able to create a natural dialogue flow for 67.8% of the students. When restricted to cases in which respondents indicated that they were “rather unlikely” to achieve their goals, the results showed an increase in the percentage of self-reported use of strategies to track progress in the assignment process. However, there is still significant room for improvement. By further making analysis, We lead to the following point: the interrelationships among the learning strategies. That is, the experimental result indicated that chatbots can increase strategies for understanding learning progress, reflecting on learning, and devising learning methods by interacting with students in a way that gives them confidence, and we will empirically verify it in our future work.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12697953
書誌情報 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

巻 9, 号 3, p. 38-58, 発行日 2023-10-20
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-4234
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 11:47:35.721059
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3