ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. コンピュータと教育(CE)
  3. 2023
  4. 2023-CE-171

AI学修のモチベーションを高めるための副教材を用いた予備実験

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/228454
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/228454
57a4f80b-eb3e-4709-8b1d-25eb772815e1
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-CE23171011.pdf IPSJ-CE23171011.pdf (1.8 MB)
Copyright (c) 2023 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2023-10-14
タイトル
タイトル AI学修のモチベーションを高めるための副教材を用いた予備実験
タイトル
言語 en
タイトル A preliminary experiment using supplementary learning materials that motivate students to learn AI
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 一般セッション(4)
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
桜美林大学
著者所属
桜美林大学
著者所属(英)
en
J. F. Oberlin University
著者所属(英)
en
J. F. Oberlin University
著者名 耒代, 誠仁

× 耒代, 誠仁

耒代, 誠仁

Search repository
出井, 智子

× 出井, 智子

出井, 智子

Search repository
著者名(英) Akihito, Kitadai

× Akihito, Kitadai

en Akihito, Kitadai

Search repository
Tomoko, Idei

× Tomoko, Idei

en Tomoko, Idei

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 大学生の AI 学修に対するモチベーションを高めることは,専攻に関わらず大学教育の重要な課題になっている.筆者は,副教材を開発・提供することで学生の自発的な学びの支援を目指している.この取組みの本格的な実施・検証に先立ち予備実験を実施した.実験で用いた副教材は Excel で動作するスプレッドシートと解説用のドキュメントによって構成される.スプレッドシートはデジタル画像を読み込み,画素の値をセル上で可視化する.さらに,適切な計算式と統計値を用いた画像処理を実行できる.様々な学問的志向を持つ 34 名の学生から得たアンケートの回答を分析した結果,同教材を用いた学修を行うことで,小テスト/課題などの成績評価に依存せず AI 学修に対するモチベーションが向上する可能性が示唆された.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Recently, encouraging students to learn AI is an important task of university education, regardless of the student's academic major. This manuscript presents some results of a preliminary experiment of our research. Supplementary learning materials, a spreadsheet application and a reference document, are used in the experiment. The application works on Microsoft Excel and loads a digital image file to show RGB pixel values. Then it provides experiences of image processing that use statistics and cell formulas. The processes and the results of the process are visualized as colors and values of the cells. Since the objective of the research is to improve pure learning motivation of students, no tests or assignments that measure students' understanding have been conducted. The answers of the questionnaire from 37 students suggest the possibility of the motivation improvements to learn AI.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10096193
書誌情報 研究報告コンピュータと教育(CE)

巻 2023-CE-171, 号 11, p. 1-6, 発行日 2023-10-14
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8930
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 11:50:45.901069
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3