| Item type |
SIG Technical Reports(1) |
| 公開日 |
2023-10-14 |
| タイトル |
|
|
タイトル |
AI学修のモチベーションを高めるための副教材を用いた予備実験 |
| タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
A preliminary experiment using supplementary learning materials that motivate students to learn AI |
| 言語 |
|
|
言語 |
jpn |
| キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
一般セッション(4) |
| 資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
| 著者所属 |
|
|
|
桜美林大学 |
| 著者所属 |
|
|
|
桜美林大学 |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
J. F. Oberlin University |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
J. F. Oberlin University |
| 著者名 |
耒代, 誠仁
出井, 智子
|
| 著者名(英) |
Akihito, Kitadai
Tomoko, Idei
|
| 論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
大学生の AI 学修に対するモチベーションを高めることは,専攻に関わらず大学教育の重要な課題になっている.筆者は,副教材を開発・提供することで学生の自発的な学びの支援を目指している.この取組みの本格的な実施・検証に先立ち予備実験を実施した.実験で用いた副教材は Excel で動作するスプレッドシートと解説用のドキュメントによって構成される.スプレッドシートはデジタル画像を読み込み,画素の値をセル上で可視化する.さらに,適切な計算式と統計値を用いた画像処理を実行できる.様々な学問的志向を持つ 34 名の学生から得たアンケートの回答を分析した結果,同教材を用いた学修を行うことで,小テスト/課題などの成績評価に依存せず AI 学修に対するモチベーションが向上する可能性が示唆された. |
| 論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Recently, encouraging students to learn AI is an important task of university education, regardless of the student's academic major. This manuscript presents some results of a preliminary experiment of our research. Supplementary learning materials, a spreadsheet application and a reference document, are used in the experiment. The application works on Microsoft Excel and loads a digital image file to show RGB pixel values. Then it provides experiences of image processing that use statistics and cell formulas. The processes and the results of the process are visualized as colors and values of the cells. Since the objective of the research is to improve pure learning motivation of students, no tests or assignments that measure students' understanding have been conducted. The answers of the questionnaire from 37 students suggest the possibility of the motivation improvements to learn AI. |
| 書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10096193 |
| 書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE)
巻 2023-CE-171,
号 11,
p. 1-6,
発行日 2023-10-14
|
| ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8930 |
| Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
| 出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |