@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00227973, author = {磯﨑, 敦史 and 戸川, 大樹 and 深江, 一輝 and 荒井, 研一 and 中村, 匡秀 and 小林, 透 and Atsushi, Isozaki and Daiki, Togawa and Kazuki, Fukae and Kenichi, Arai and Masahide, Nakamura and Toru, Kobayashi}, issue = {44}, month = {Sep}, note = {これまで筆者らは,既存の LINE グループをタブレット PC 上のアバターとして表現することで,メタバースの世界として提示することを提案してきた.本研究では,この LINE メタバース上で利用者がより円滑なコミュニケーションを図れるように,送信されたメッセージの内容から感情推定を行い,アバターの表情を変更する手法を提案する.感情推定にあたっては,多くの既存研究が存在しているものの,広く外部システムから利用可能な形態にはなっていない.また,感情推定機能を提供する商用サービスなども存在するが,機能が限定的であったり,日本語に対応していなかったりという課題がある.そこで本研究では,テキストメッセージの内容から OpenAI 社の Chat Completions API を用いて感情推定を行い,その結果に応じてアバターの表情を変化させる手法を考察した.この提案手法を評価するため,被験者が日常的に LINE で送信したメッセージに感情を示すタグを付与した実験データを収集し,Chat Completions API を用いた感情推定結果との比較を実施した., The authors have previously proposed presenting existing LINE groups as avatars on tablet PCs as a metaverse world. In this study, we propose a method to change the facial expressions of avatars based on emotion estimation from the contents of sent messages, in order to enable users to communicate more smoothly in the LINE metaverse. Although there are many existing studies on emotion estimation, they are not widely available from external systems. There are also commercial services that provide emotion estimation functions, however their functions are limited or they do not support Japanese. Therefore, in this study, we examined a method to estimate emotions from text messages using OpenAI's Chat Completions API and to change the avatar's facial expressions according to the results. We collected experimental data in which messages sent by subjects on LINE were tagged with emotion tags, and compared the results with those of emotion estimation using the Chat Completions API to evaluate this proposed method.}, title = {LINEメタバースにおけるメッセージの感情推定手法の提案}, year = {2023} }