@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00227429,
 author = {吉田, 典弘 and NORIHIRO, YOSHIDA},
 book = {情報教育シンポジウム論文集},
 month = {Aug},
 note = {大学における一般情報教育として,2022年10月からPython言語を用いて「プログラミング言語基礎」の授業を担当した.この授業において,履修学生82名のキーボード入力スキルと期末試験の得点および最終評価の関係について統計分析をしたところ,それぞれにおいて中程度の正の相関があることが判明した.そこで,この授業のシラバスや授業時の課題以外のプラス課題の内容,期末試験の問題等を具体的に提示しながら,キーボード入力スキルがプログラミングの授業の成績にどのように関係をしていたのかを明らかにする.また,これらのことから,プログラミングの授業において,キーボード入力スキルを向上させることが,成績を向上させる一つの要件となる可能性があることも示す., From October 2022, I was in charge of the "Programming Language Fundamentals" class using the Python language as a general information education at the university. Statistical analysis of the relationships between the keyboard input skills of the 82 students who took the course and the final exam scores and final evaluations revealed that there was a moderately positive correlation for each. Therefore, while specifically presenting the syllabus of this class, the contents of plus assignments other than the assignments during the class, and the problems of the final exam, how did the keyboard input skill relate to the grades of the programming class? to clarify I also show that improving keyboard input skills is one of the requirements for improving grades in programming classes.},
 pages = {161--168},
 publisher = {情報処理学会},
 title = {一般情報教育のプログラミングの授業におけるキーボード入力スキルと成績の関係},
 volume = {2023},
 year = {2023}
}