Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2023-08-11 |
タイトル |
|
|
タイトル |
高等学校「情報Ⅰ」における「データの活用」と連携した「情報デザイン」授業 の提案 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Proposal of Information Design Classes in conjunction with Data Utilization in the High School Subject "Informatics I" |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
|
資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
|
|
|
兵庫県立大学/雲雀丘学園中学校・高等学校 |
著者所属 |
|
|
|
電気通信大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
University of Hyogo/ Hibarigaoka Gakuen Junior&High School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
The University of Electro-Communications |
著者名 |
林, 宏樹
渡辺, 博芳
|
著者名(英) |
HIROKI, HAYASHI
HIROYOSHI, WATANABE
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
2022年度より高等学校では「情報Ⅰ」が設けられ,「データの活用」や「情報デザイン」の分野が充実してきた.本研究では,「情報デザイン」の単元において,統計ポスターを題材とした「データの活用」による問題解決を繰り返す形の「データの活用」と「情報デザイン」を連携させた授業の提案を行う提案する授業は,まず「データの活用」の内容を学習後,1回目の統計ポスターを作成し,次に,「情報デザイン」の内容を学習後,2回目の統計ポスターを作成する展開である.2回目の統計ポスターの作成においては,「データの活用」で学んだ知識や技能に加えて「情報デザイン」で学んだ知識や技能を適用できる.授業実践において2回作成した統計ポスターを比較した結果や生徒の意識調査結果を用いて分析した.結果,「データ活用」によって培われる思考力や表現力がより高まること,「情報デザイン」を意識して学習効果が高まったことが示唆された. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
In 2022, "Informatics I" has been established in high schools, and the fields of "Data Utilization" and "Information Design" have been enriched. In this study, we propose the "Information Design" classes conjunction with "Data Utilization". The key idea is a repeat of problem solving activities with statistical graphics in the "Information Design" unit. The proposed classes consist of two parts. First, students learn the knowledge and skills on "Data Utilization", then create 1st statistical graphics. Second, students learn knowledge and skills on “Information Design”, then create 2nd statistical graphics. In the creation of 2nd statistical graphics, students can apply the knowledge and skills learned in "Information Design" in addition to those learned in "Data Utilization". We compared the 1st and 2nd statistical graphics and analyzed a survey on students' attitudes. The results demonstrated that students’ thinking and expression ability related to “Data Utilization” were enhanced, and suggested that the creation activities for the same target before and after learning "Information Design" contributed to students’ awareness of "Information Design". |
書誌情報 |
情報教育シンポジウム論文集
巻 2023,
p. 67-73,
発行日 2023-08-11
|
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |