WEKO3
アイテム
学校でのDX人材育成のためのノーコードツールを用いたアプリ開発演習授業
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/226728
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/2267289d413502-4413-452b-8296-21a1831ddee6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]()
2025年6月17日からダウンロード可能です。
|
Copyright (c) 2023 by the Information Processing Society of Japan
|
|
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, IS:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-06-17 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 学校でのDX人材育成のためのノーコードツールを用いたアプリ開発演習授業 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | Application Development Exercise Class Using No-Code Tools to Foster DX-ready Human Resources at Schools | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||
資源タイプ | technical report | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
武蔵野大学MUSIC/教養教育リサーチセンター | ||||||||||
著者所属 | ||||||||||
Zホールディングス株式会社 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Musashino University | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Z Holdings Corporation | ||||||||||
著者名 |
林, 浩一
× 林, 浩一
× 佐藤, 賢治郎
|
|||||||||
著者名(英) |
Koichi, Hayashi
× Koichi, Hayashi
× Kenjiro, Sato
|
|||||||||
論文抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 本論文では,企業における DX (Digital Transformation) を推進できる即戦力人材を育成するための演習授業の実践について報告する.ディジタル技術を用いたビジネス変革を担う DX 人材は社会から広く求められているが,学校で育成することは難しい.この原因は,学生自身がビジネスや業務を経験していないため,業務システムについての基礎的な理解の共有ができてないことにある.そのため変革についての講義を聴いても抽象的な一般論の理解にとどまり,現実感が持てない.特に業務システムの場合には,業務の流れを成立させるためにはデータ運用などの活動まで理解しておく必要があり,授業用に簡易に構成することは難しい.これらを克服し DX の即戦力人材を育成するために,現実の数万件の店舗販売データとノーコードツール kintone を用いて仮想的な発注支援システムを構築し,改善案を検討・提案することで初期的な DX を経験する授業を行った. | |||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | In this paper, we report on the experience of an exercise class to foster human resources with practical skills who can promote DX (Digital Transformation) in companies. DX-ready human resources who are responsible for business transformation using digital technology are widely demanded, but it is difficult to train them in schools. The reason for the difficulty is that students themselves have no experience in business or operations, and thus do not share a basic understanding of business systems. Therefore, no matter how seriously they take the lectures on business reform, they only understand abstract generalities and do not obtain practical skills for DX. Especially in the case of business systems, it is necessary to understand data operations and other activities that establish the flow of business, but it is difficult to prepare such a total system environment for a class. To overcome the difficulties and foster DX-ready human resources, we virtually constructed an ordering support system that manages tens of thousands of actual store sales data using a no-code application development tool kintone, and conducted a class in which students experienced initial DX by proposing improvements. | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11253943 | |||||||||
書誌情報 |
研究報告情報システムと社会環境(IS) 巻 2023-IS-164, 号 3, p. 1-8, 発行日 2023-06-17 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2188-8809 | |||||||||
Notice | ||||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||||
出版者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 情報処理学会 |