| Item type |
SIG Technical Reports(1) |
| 公開日 |
2023-06-10 |
| タイトル |
|
|
タイトル |
オンライン授業での論述テキストによる学習者特性の推定に関する一検討 |
| タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Estimation Feasibility for Scores of Student’s Characteristics using Essay Texts during a Fully Online Class. |
| 言語 |
|
|
言語 |
jpn |
| 資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
| 著者所属 |
|
|
|
東京工業大学工学院情報通信系 |
| 著者所属 |
|
|
|
電気通信大学大学院情報理工学研究科 |
| 著者所属 |
|
|
|
信州大学学術研究院人文科学系 |
| 著者所属 |
|
|
|
信州大学 |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Information and Communications Engineering, School of Engineering Tokyo Institute of Technology |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Informatics and Engineering, The University of Electro-communications |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Humanities and Social Sciences, Shinshu University |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Shinshu University |
| 著者名 |
中山, 実
宇都, 雅輝
菊池, 聡
山本, 洋雄
|
| 著者名(英) |
Minoru, Nakayama
Masaki, Uto
Satoru, Kikuchi
Hiroh, Yamamoto
|
| 論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
小論文の内容から教員評価点を BERT を用いて予測する手法を,学習者属性の得点予測に応用した.大規模授業で作成されたレポートや課題コメントの小論文をそれぞれ用いて分析したところ,教員評価点の予測については先行研究を追認した.ただし,性格や態度尺度などの学習者個人の属性得点予測の性能は低かった.そこで,2 つの小論文を同時に与えて予測する方法を導入したところ,教員評価点に加えて,性格因子の外向性や防災意識の得点について,予測得点との相関係数がやや向上した. |
| 論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The possibility of predicting scores representing student’s characteristics from their essay texts using a machine learning technique based on BERT system was examined. Here, student’s characteristics include critical thinking disposition and personality scores. A potential for predicting essay assessment scores from essay texts using machine learning with each set of essay reports or essay comments was confirmed. On the other hand, the estimated scores of student’s characteristics which based on their essays did not correlate with the individual scores. When two essay texts were employed to predict the score, the correlation coefficients for Extroversion and Disaster-prevention consciousness grew slightly. |
| 書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12496725 |
| 書誌情報 |
研究報告教育学習支援情報システム(CLE)
巻 2023-CLE-40,
号 2,
p. 1-4,
発行日 2023-06-10
|
| ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8620 |
| Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
| 出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |