@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00225898, author = {濱口, 裕基 and 阿部, 亨 and 菅沼, 拓夫 and Yuki, Hamaguchi and Toru, Abe and Takuo, Suganuma}, issue = {26}, month = {May}, note = {光学透過型のヘッドマウントディスプレイ(HMD)を用いた AR を,ゲームなどのエンターテインメント領域へ適用する試みが少数ながら行われている.特に,現実空間で人がモノを移動させながら行うような,人とモノとが相互作用するインタラクティブ型のゲームなどでは,AR による情報投影の際の時間的・空間的解像度が課題となり,AR を活用したアプリケーションは未だ広く普及していない.本研究では,インタラクティブ型のゲームとしてカードゲームを対象とし,光学透過型 HMD を用いた AR により各種情報をカードへ投影する AR 型カードゲームを提案する.本発表では,本システムの初期実装でのプロトタイプを用いた予備実験結果から,本システムで用いる AR カードの基本要求性能や,それに基づく AR カードの基本設計について考察する., A few attempts have been made to apply AR using an optical see-through Head-Mounted Display (HMD) to entertainment areas such as games. In particular, applications in which AR is utilized have not been widely used in interactive games where people interact with objects while moving them in real space, because the temporal and spatial resolution of the information projected by AR is an issue. In this study, we propose an AR card game in which various information is projected onto cards by AR using an optical see-through HMD. In this paper, based on the results of preliminary experiments using a prototype of the initial implementation of this system, we discuss the basic performance requirements of the AR cards used in this system and the basic design of the AR cards based on these requirements.}, title = {AR型カードゲームにおけるARカードの基本設計}, year = {2023} }